American Psycho vs spelvåld

Medlem
American Psycho vs spelvåld

Min flickvän sitter just nu och läser American Psycho som hon lånat från skolbiblioteket.
Jag har många gånger tagit upp bibliotek och böcker som en stor källa till våld som trotts det inte är barnförbjudet (vilket barn som helst får låna American Psycho från vilket bibliotek som helst, men konstigt nog så är tex filmen barnförbjuden), medans spel i många av dess former får en åldersgräns.

Nu är det ju tydligen bevisat (dock inga bevis som jag personligen sett) av forskare att man blir påverkad av att se en våldsam film eller spela ett våldsamt spel, men att inget händer när man läser en våldsam bok.
Personligen tror jag att det kan stämma beroende på omständigheterna.
Jag själv kan lätt påverkas av en våldsam film, helt klart, men det tycker jag att jag kan göra av en spännande bok också. På samma sätt anser jag mig åt det motsatta hållet inte påverkas alls av en dålig film som jag inte kan leva mig in i, även om den är våldsam.

Detsamma gäller även spel, jag kan lätt leva mig in i ett bra actionspel eller RTS (Dawn of War 2 nu senast) och känna frustration om det går dåligt etc, men samtidigt kan jag åt det andra hållet känna mig väldigt likgiltig och inte alls känna något när jag spelar "tråkiga" spel så som Doom 3 etc.. Detta går dock över när jag lämnar datorn och återvänder till den vanliga världen utanför.

Dock finner jag det konstigt att jag, efter att ha varit en gamer i över 20 år (och sett våldsamma filmer ännu längre), inte varit i slagsmål eller hamnat i något ligistgäng. Är jag unik, eller kan det vara en så enkel förklaring som att man inte alls blir påverkad av spelvåld/filmvåld?
Kan det vara så att när forskare tar sina prover och mäter adrenalin, stressnivå och allt annat vad det nu kan vara, så är det bara temporära nivåer de kan mäta som finns under den period då man spelar eller ser en bra film? Och att dessa nivåer återgår till det normala i de flesta (om inte alla) människor när det lämnar datorn/bioduken?
Och skulle det finnas någon människa som verkligen blir påverkad av spelvåld och går ut och dödar och aldrig får tillbaka sina "normala värden", att den personen är ganska udda jämfört med oss alla andra? Att den personen kanske redan haft ganska udda "värden" och vad som helst skulle kunnat trigga igång hans mordbegär?
Människan är trotts allt ursprungligen ett vilddjur i grund och botten, och då och då tar nog moder jord ett steg bakåt i evolutionen i någon gen här eller där i någon random person, varpå någon konstig instinkt går igång som personen inte kan hantera och får personen att göra väldigt dumma saker.

Än så länge har jag inte sett några våldstendenser från min flickvän under den period som hon läst American Psycho. Men bara utifall så tänker jag sova med ett öga öppet ett tag, för man vet ju aldrig, någon dag kanske vi får läsa om bokvåldet och hur hemska alla böcker är.

#blogg

1
Skriv svar