QWERTY must die

Medlem
QWERTY must die

Om jag nämner QWERTY så borde du tänka 'tangentbord'. För det är antagligen det du sitter och skriver på, ett QWERTY tangentbord. Och tro det eller ej, men QWERTY är en kass tangentuppsättning som uppfanns för att minska chansen att bokstavsarmarna på de första skrivmaskinerna skulle kollidera. De senare skrivmaskinerna hade inte samma problem men då var folk redan vana vid QWERTY. Det negativa med den tangentuppsättningen? Det är en ergonomisk och komfortmässig katastrof!

Men det finns en räddare i nöden, August Dvorak. En man forskade fram den ultimata tangentuppsättningen som skulle vara ergonomisk och bekväm att använda, The Dvorak Simplified Keyboard. Men ingen ville lära sig använda en ny uppsättning när de haft QWERTY i flera decennier! Och det tog till sju år efter hans död innan ANSI (American National Standards Institute) officiellt uppmärksammade Dvorak och idag så följer det med i alla större operativsystem på marknaden.

Svorak tangentuppsättning (svenska versionen av Dvorak)

Jag hörde om Dvorak för lite mer än 2½ år sen och bara någon vecka efter så satt jag och rengjorde tangentbordet, tangenterna urryckta och allt. Då slog det mig, jag kanske borde testa byta till Svorak, den svenska versionen av Dvorak (som man däremot måste ladda hem till de flesta operativsystem). Det tog en vecka att lära mig det och någon månad att bemästra men sen dess har jag alltid använt mig av det och är grymt nöjd över valet. Det är mycket bekvämare att använda och går snabbare också. När du väl lärt dig använda det så är det svårt att gå tillbaka, tro mig. Nu tänkte jag testa en annan version av Svorak som flyttar ner specialtecknen till Alt Gr + bokstäverna, kommer bli mycket lättare att programmera med det.

Och ja, jag fick mitt nick därifrån.

Det går att läsa mer Dvorak och Svorak här.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
QWERTY must die

Jag är lat, och qwerty fungerar utmärkt. Jag skriver ändå så snabbt tanken hänger med.


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Jag är lat, och qwerty fungerar utmärkt. Jag skriver ändå så snabbt tanken hänger med.

Håller med.
Kan dock tänka mig att testa Svorak om jag hittar ett snyggt T-bord med det ^^. (orkar inte möblera om mitt qwerty).


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Skulle ha varit en kul grejj att testa men för mig blir det inget.. alla bokstavs-tangenter på mitt tangentbord är inte lika stora =/


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Svårt att köra WASD på ett sånt

Medlem

Möblera om tangentbordet behövs inte, klart det hjälper de första dagarna, men när man kan Dvorak/Svorak tittar man inte på tangentbordet ens.

Jag förstår också att ni inte orkar, det tar lite engagemang att gå över som sagt. Har än sålänge inte lyckats övertyga någon

Medlem

Inte för att jag tittar på tangentbordet nu heller när jag kör qwerty men. ^^


signatur

Fueled by coffee.

Inaktiv

Det hade nog varit något för mig, tangenterna sitter ju så sjukt ologiskt. Det blir alltid att jag får trycka flera tangenter i rad med ena handen..

Medlem

qwerty must live!


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Inaktiv

FUCK YEAH, SVORAK!

aoeu!

Medlem

Man brukar säga att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Man brukar också säga att man inte ska laga något som inte är trasigt. I det här fallet är jag gammal hund som inte tycker QWERTY är trasigt.

Medlem

En gammal göteborgpolare körde dvorak och blev helt galen när jag satte mig vid hans burk men förstår helt klart att det säkerligen finns en bättre uppsättning av tangenter än qwerty fast håller mig nog fast vid det jag redan kan :3


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

1
Skriv svar