Spelutveckling, intrigernas värld

Medlem
Spelutveckling, intrigernas värld

Ok, generellt sett så kan rubriken vara lite missvisande men i #ID Software skapares fall så passar den in rätt bra. Jag har alltid varit intresserad av spelhistoria, så när jag gjorde en djupdykning i just #ID Software så hittade jag några intressanta punkter. Vilka? Följ med i spelhistoria...

#ID Software, ett företag som är känt för att ha gjort många revolutionerande spel. Men de fyra figurerna som startade företaget, John Carmack, John Romero, Adrian Carmack (ingen relation till John) och Tom Hall, hade lite problem sinsemellan. För det är såhär, idag jobbar endast John Carmack kvar av de fyra. Vad hände? (Länk)

Tom Hall ville att #Doom skulle ha en ordentlig bakgrundstory med flera olika spelarkaraktärer som skulle ha sina egna personligheter och förmågor. Det var då John Romero sa något som alltid kommer finnas citerat: "Story in a game is like story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important." De andra kom överens om att Toms övertygelse för realism inte passade för företaget och han blev tvungen att avgå (forced to resign) i sommaren 1993. Undrar vad som hänt om ID hade haft mer story i sina tidiga spel. (Länk)

John Romero var också tvungen att avgå (forced to resign) i 1996, varför har jag svårt att hitta.

Adrian Carmack avgick i 2005 och sa att han gjort allt han kunnat i spelbranschen men nu vill han följa sin passion för konst. Men i September 2005 så avslöjar Wall Street Journal att Adrian tar sina föredetta arbetskamrater till rättsalen då han påstår att han blev i princip sparkad för att inte velat sälja sin 41 procentiga andel av företaget för summan av $11 miljoner under ett kontrakt som han vill att rätten ska avfärda. Det sanna värdet på hans aktier skulle vara närmare till $43 miljoner efter ett bud på $105 miljoner av #Activision i 2004. Tyvärr har jag inte hittat någon uppföljning på rättegången, någon som vet? (Länk)

Dramat fortsätter, men utanför #ID Software...

Mike Wilson är anställd ett kort tag på #ID Software hänger med John Romero och Tom Hall vid skapandet av #Ion Storm i slutet av 1996 och blir CEO i Januari, 1997 för #Ion Storm. Däremot stannar han inte länge för i andra hälften av '97 så blir han uttryckt ("pushed out") ur företaget på grund av sin instabila förhållande med #Eidos och #Ion Storm partnern Todd Porter. Todd tar snabbt över jobbet som CEO på företaget. (Länk)

Det låter kanske som ordinärt, men det verkar vara mer som händer bakom scenerna då det nyligen, i Januari 2008, bröt ut ett flamewar mellan John Romero och Mike Wilson med att John skrev detta på sin blogg: (Länk)

Citat:

I got a chuckle out of reading the reader's comments on the article. People are now starting to get a clue about how Mr. Wilson operates. Hey everyone, he hasn't changed in over 10 years - these are the kinds of jackass stunts he pulled at Ion Storm with Daikatana. Remember the bitch ad? Yeah. He also ran ads ("image ads") that just had pictures of Ion Storm founders, himself and our COO. That was just the beginning of his madness.

It got much worse at Godgames where he pretty much just partied all the time and after the whole thing got reined in by Take 2 he went underground for a while, waiting for his next victim/investor so he could go hogwild all over again. And thus was born Gamecock.

Mike Wilsons svar? Ett långt brev skickat till kotaku som innehåller ganska hårda ord. Det är ett långt mail så läs hela här, men tyckte att slutet var ganska klockrent.

Citat:

Its been great catching up, but I'm off to dinner now with Harry Miller, my best friend and business partner for the past decade (ever had one of those, John?), and our very happy new investor, followed by some crazy partying to keep it real, just for you.

You take care now, and remember just because id, Eidos, and then Midway fired you doesn't mean you're not still awesome!

Suck it down,

Your pal Mike

John Romero är nog ganska hårt slagen och svarar med en lite mer försvarande text: (Länk)

Citat:

Mr. Wilson needed to email Kotaku a nice long letter to recount his version of events at Ion Storm and slam my personal life - way to go Mike! Media manipulation at its saddest. It's analogous to a crotch shot of Britney in Hollywood's media circus.

Anyway, I think we're both mature enough to end this flame war. I just wanna see the cool games that gamecock is gonna release.

Slutligen ursäktar han sig för vad han skrivit innan med detta på sin blogg: (Länk)

Citat:

I decided to delete the hoopla regarding Mike Wilson because, really, there was no need to dwell on anything other than the important part?that Mike is helping some great games get out there. No matter the past, the bottom line is I sincerely wish Mike real success on this opportunity and know that he?s capable of it.

For my part, I?m looking forward to playing the games that his developer network is creating at this moment. I?m familiar with some of the guys running studios he's publishing and I can say without exaggeration that they are extremely skilled individuals. I, and all of us in the industry, should hope the best for them. Indies rule!

Att de pratar bakom ryggen (även om internet är en dålig rygg att prata bakom) på det här sättet tycker jag känns väldigt olustigt. Jag undrar bara hur det gick att arbeta tillsammans på #ION Storm.

Vad gör de olika utvecklarna idag?
John Carmack - jobbar fortfarande på #id Software
Tom Hall - jobbar för KingIsle Entertainment.
Adrian Carmack - okänt (har inte hittat något).
John Romero - jobbar på ett okänt MMO hos Slipgate Ironworks.
Mike Wilson - jobbar på Gamecock Media Group, en utgivare för indiespel.

Varför skriver jag om detta? Även om alltihopa är ganska tragiskt så tycker jag att det är intressant, det visar att även de bästa spelutvecklingsstudiorna kan ha sina mörka sidor. Tänk om #ION Storm gick under just på grund av detta? Mycket kan spekuleras, även om detta bara gav en liten insikt.

#blogg

Medlem
Spelutveckling, intrigernas värld

Så vitt jag vet är Adrian Carmack kvar på iD Software. Han är med i credits-listan för Doom 3 iallafall.

Det lustiga med den senaste pajkastningen är att både Gamecock och Romeros blogg har varit uppe på Kotaku och andra sajter flera gånger. Dettta betyder alltså att de lär ha fått tiotusentals besök "tack vare" sitt beteende... kanske ett PR-trick?

Medlem

Doom 3 kom ut i 2004 och Adrian avgick i 2005, jag skulle nog inte tro att Adrian skulle ha kvar/skulle få tillbaka sitt jobb efter att tagit de in i rättsalen. Om man läser källan (länken som står bredvid texten om Adrian) så står det att de låste ut honom mer och mer innan han "avgick".

Gamecocks rusande upp på scen när Kevin Levine skulle ta emot pris för Bioshock fick en ganska negativ effekt. All publicitet är bra publicitet kanske gäller för föredetta id Software folk? Tveksam till att Kotaku skulle hetsa upp dom för att få lite nyhetsrubriker om det är det du menar

Men att John Romero skulle avsiktligt göra detta för att folk skulle kolla in hans nuvarande företag känns lite konstigt, ingen information har getts om spelet och företaget är lite dolt också. Antar att de är spelvärldens Britney Spears, Brad Pitt och 'insert film or music celebrity'.

Medlem

Eh wtf... Jag var nog förvirrad när jag läste din sammafattning. Det där om $43 miljoner trodde jag handlade om någon annan av någon anledning.

Nä alltså jag tror inte Kotaku hade fått dem att börja sitt flamewar, men de senaste åren så har verkligen Romero bara hållt på med blaj i min mening. Känns som att han är desperat att få behålla sin kändisstatus, medans han håller på med projekt som ingen bryr sig om. Han kommer väl vara kändis resten av sitt liv ändå. Varje gång någon intervjuar honom om hans senaste mobilspel så blir det förstasidesnyhet på alla gamesajter.

Jo, jag håller med om att Gamecock har fått mycket badwill via sitt agerande. Jag har bara läst om dem när det handlar om dåliga saker. Men faktum är ju att de fortfarande får mycket gratisreklam... till exempel att vi ens diskuterar dem här

Om man ska jämföra dem så har dock Romero mycket högre status. Uppfattningen om Romero är att han är ett rejält ego som fick på nosen med sina Ion Storm-projekt och nu ses som något av en underdog.

1
Skriv svar