Team Fortress 2 "betan"

Medlem
Team Fortress 2 "betan"

Nu har jag spelat en hel del av #Team Fortress 2 "betan" men varför skriver jag "beta"? Jo, jag ska förklara varför.

Den #Team Fortress 2 "betan" som finns ute nu är på inga håll en beta på grund av ett par anledningar:

  1. Allting som kommer finnas i fullversionen finns redan i "betan", kommentarer, banor, klasser, vapen, osv.

  2. Jag har inte märkt att det står beta någonstans i själva spelet och det uppmärksammas inte heller om var man kan skicka sina buggrapporter/balanseringsförslag/m.m.

  3. Som någon pekade ut innan här på FZ så är det på tok för sent för en beta. En månad innan release är antagligen då de fixar sin gold disc för att skicka till fabrikerna. Annars skulle det peka mot att spelet försenas, så som det var med #Enemy Territory: Quake Wars.

  4. Lite mer av en egen åsikt men jag har inte stött på några buggar i spelet, några klipping fel när en screenshot av vem som dödade dig visas, men inget annat. För att vara en beta så känns det ganska färdigt.

Vad är det då? Jo, det är fullversionen helt enkelt. Spelet innehåller allt och för att kunna komma in på "betan" så måste man köpa spelet, inte som andra spel där öppna/stängda betor ger ut nycklar till ett fåtal/många.
Varför? En hel del vet att Valve har haft problem med utgivare innan, t ex Vivendi som gav dom problem med #Half-Life 2 men nu när de har Steam så kan de också ge ut digitalt där de slipper utgivare. Men bara för det betyder det inte att de helt kan dumpa utgivarna, de flesta som köper spel ur Half-Life serien köper i butik.

Så det de vill göra är att de köparna ska gå över till att använda Steam istället men det ger dom ett ytterligare ett problem. Om de har billigare på Steam så kommer butikerna säga "Nej, ni försöker förstöra för oss. Då säljer inte vi ert spel!". Därför skulle jag gissa varför spelen kostar det samma på Steam som i affär (även om det är lite billigare på Steam nu då dollarn ligger så lågt) men hur ska de få över kunderna till Steam? Genom att ge ut lite fördelar som att kunna få spela spelet tidigare, men de kan ju inte säga "Här har ni spelet tidigare än i affär", då skulle affärerna bli galna. Därav en "beta", ett ofärdigt spel som måste testas.

Troligtvis kommer det någon patch när spelet släpps för att göra en övergång mellan "beta" och fullversion, det är min gissning. Kanske fixar de något, vi får se... men en "beta" är det inte. Hoppas att min text gav något, kanske det här är något som alla redan förstått. Åsikter är välkommna.

PS. Spelet är ändå sjukt skoj, väl värt ett köp.

#blogg

Medlem
Team Fortress 2 "betan"

Dom lurade mig iaf Köpte orange box dagen innan tf2 "betan" kom ut. Kanske var mest för att inte komma in efter många andra lirat "betan" och sen få storsmörj och tappa lusten att spela när retail kommer. Men håller med att det är väldigt få buggar i "betan". Fast det finns en "report bug" knapp i start menyn.

Lådan man får i affären verkar inte vara nån rolig så jag gör mina egna fodral (kanske använder scans på de riktiga), bränner med hjälp av steam och ställer dom i hylla.

Medlem

Aha, måste ha missat den "report bug" knappen. Är man ivrig att spela så är man. Men jag menar inte att det deras "beta" är någon dålig sak dock, bara ge lite info till de som tvekar.

Hmm, bra idé att göra egna fodral och skivor, får kanske börja göra det med. Tackar!

Medlem

Nog har jag stött på buggar. Som att ljudet loopar och att det halv-hänger sig. Kollar man på steams forum så är det MYCKET folk som har alla möjliga problem med hårdvarukomplikation och alla möjliga låsningar. Hoppas verkligen INTE att det här är retail då det är alldeles för ostabilt.

Men det är iaf hur kul som helst!

1
Skriv svar