LittleBigPlanet - En minirecension.

Medlem
LittleBigPlanet - En minirecension.

Igår lyckades jag, mot alla odds, få tag på LBP. Det är förvisso bara för ett par dagar, men jag har iaf hunnit spela det i 8h, vilket är mer än nog för en liten minirecension.
Alla vet förhoppningsvis vad LBP är. För er som inte vet, så är det ett pusselspel. Vet inte vad mer jag kan säga om det hela, men enklast är nog att kolla in #LittleBigPlanet (woot, klick mich) i speldatabasen här på fz.
Man spelar en så kallad sackboy, vilket är en liten.. sak, av tyg, som springer, hoppar och håller på. Spelet består av ett story mode där man låser upp saker som man sedan använder i banbyggaren för att bygga banor som man sen sprider med världen. Användargjorda banor finns det inte så speciellt gott om än så länge, men spelet är inte ännu släppt, så det förklarar nog saken. Betan var dock proppfull på slutet så detsamma lär gälla för fullversionen när den väl släpps.

"Enspelarkampanj med utvecklargjorda banor"-läget (Försöker fortf komma på något passande namn på det) är extremt charmigt. Ramlade nästan ur stolen av det. Berättarrösten känns lika hemtrevlig som mammas nybakta bullar på morgonen eller varm oboy en kall vinterdag. Och hans prat påminner mig av någon anledning om något Douglas Adams skulle skrivit. Nu är ju detta inte fallet, men det känns som att det skulle kunna vara så.
Banorna är finurligt utformade och varierar från lätta och humoristiska till svåra och skrämmande. Ska inte spoila något av det hela, då jag brukar bli irriterad när andra som recenserar gör det. En sak som är värd att nämnas är att det finns Väldigt många segment där man ska vara två eller fler spelare för att lyckas med pussel och låsa upp delar. Detta är en riktigt trevlig grej tycker jag.

Baneditorn är ganska liten och tråkig från början, men allt efter att man spelat igenom lite av storyn så börjar man få ihop lite saker att använda sig av. Editorn är lätt att lära sig och rolig att använda. Hittils har jag själv mest lekt med att bygga saker man kan åka på.

De spelargjorda banorna finns det som sagt inte så många av och de få som finns är ganska tråkiga faktiskt. Men vid release så bör det börja poppa upp nytt, skitgrymmt material.

Hur som hellst, slutord. Spelet är helt underbart och har riktigt stor chans att bli GOTY. Svårt att bestämma mig för betyget, men det får nog bli 4.5/5.

Mitt betyg:

#blogg

Medlem
LittleBigPlanet - En minirecension.

Du nämner ingenting om styrningen?

Längtar riktigt mycket efter det här spelet!

Medlem

Dina åsikter är ingen godtycklig källa för det här, då dom inte är objektiva.

Så nej, det här är en dålig recension som inte har någon grund att stå på, kom tillbaka när du har en källa!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

1
Skriv svar