Innovation är dåligt

Inaktiv
Innovation är dåligt

Tidigare idag skrev jag en kort blogg här på FZ om hur indieutvecklare försöker hitta formeln för vad som egentligen gör ett spel roligt. Som en indirekt uppföljning på detta skrivs det på The Escapist om Capcoms dotterbolag Clover Studios (bakom bl.a. Viewtiful Joe 2 och Okami) vilket de som bekant lade ner för inte så länge sedan; till stort förtret för många.

Men sanningen är att innovation inte säljer. Hade Clover varit en indieutvecklare så hade de varit en framgångssaga. Men nu när de faktiskt var en utvecklare direkt under (jätten) Capcom så räckte försäljningen av de nog så innovativa och friska spelen helt enkelt inte till. Med andra ord finns det onekligen formler för vad som säljer och vad som inte funkar. Vi kan därmed vara säkra på att industrin även i framtiden med kommer att fortsätta mjölka samma koncept om och och igen. Möjligen med en halv extra feature för att, liksom, motivera köpet av "The Sims: Porrstudios" och "World of Osbournes". Exempelvis.

Skönt. Som svensk gillar jag inte när saker och ting förändras hur som helst.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar