Nintards unikt i konsolkriget

Inaktiv
Nintards unikt i konsolkriget

Wallstreet-bloggaren Roger Ehrenberg (svenskättling?) skrev nyligen en intressant artikel om vad som skiljer fans av Nintendo och Apple åt från dem som tycker om Sony/Microsofts konsoler. Ehrenberg menar att Nintendos och Apples fans i regel sprider ett positivt budskap om produkterna till vänner och bekanta, något han också menar är viktigare än vilken köpt reklam som helst. I motsats till detta, uppenbarligen, sprider alltså en Xbox- eller Playstation-spelare inte samma positiva budskap (som tilltalar fler än dem som från början är intresserade av konsolerna) och därmed försvårar det för dessa konsoler att nå ut till det verkliga mainstream; något som kan kallas kärnan i att vinna konsolkriget(!).

[i]Shane Kim (Microsoft Game Studios)[/i]
[i]"We know from prior experience that you don?t win the generation just by winning the core. If we want to win this generation, we have to expand beyond that. Now is the right time for us to do that. The first two holidays were really about competing for the core gamer. I agree with Peter it is not just one thing. It is an end to end strategy to appeal to a broad audience. It?s not just about content. It?s not about how you market the platform. You have to do all those things if you want to reach a broader audience. That will be a challenge for us because we have been so strong with the core gamer."[/i]

Själv håller jag med Roger. Även om jag inte spelat så mycket på min Wii de senaste veckorna, mest på grund av både tidsbrist och det faktum att det finns (för) få kvalitetstitlar som tilltalar mig för tillfället. Trots detta känner jag bara värme när jag tänker på min vita lilla spelmaskin i vardagsrummet. Så värd pengarna och så mycket innovation inuti ett modernt, polerat, vitt skal. Så fort vi får bekanta på besök, skall alltid Wii Sports visas upp. Och det är alltid lika omtyckt.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar