Framsteg med Editorn!

Medlem
Framsteg med Editorn!

Hoy!

Tänkte att en liten update på editor arbetet är i sin plats.
Jag har nu skrivit klart de I/O klasser som editorn och spelet kräver, tråkigt arbete men ett måste
De klasser jag har är resursIO, TilesetIO och MapIO, tillsammans skall dessa bygga upp ett ganska dynamiskt system så att man enkelt kan skapa nya banor och resurser till dessa (tileset systemet gör så att användaren kan göra en egen spritesheet som sedan kan användas till att bygga upp banor med).
Utöver det slavgörat så har jag kommit igång lite med UI arbetet, jag har lyckats implementera Slick-SUI i editorn (Slick-Simple User Interface) vilket påminner mycket om javas Swing. Dock så arbetar ju Slick2d med LWJGL i ryggen som jag kanske nämt tidigare.
Slut på allt tekniksnack iaf. Jag tog en screen på arbetet och här är en liten beskrivning på det ni ser
Det som är mest märkbart är nog "New Map" fönstret i mitten, detta är just SUI som arbetar, funkar som ett vanligt windows fönster, du kan dra runt den hur du vill och du kan stänga det närsom med "x"'et. Här matas iaf in information om vilken sorts bana du vill göra (namn, storlek och vilket tileset du vill använda dig av).
Den andra saken som jag fått igång är resurs fil och tileset fil systemet. Information lagras i en vanlig xml fil och sedan tolkar mina I/O klasser dessa för att ladda in resurser.
Det som den gör här är att först ladda in en lista på maps och tilesets. efter detta så laddar i sin tur editorn de tileset som finns i resurs filen och på screenen så hag jag användt detta system för att sedan rita ut de 3 tiles som fanns tillgängliga på just det tileset'et.

Det blir lätt lite kaotiskt när man jobbar så mycket med kod, speciellt i början på ett projekt, men allt börjar knyta ihop sig mot en första version av spelet, så snart jag är klar med alla funktioner i editorn så börjar arbetet med själva spelet, cant wait to start

Här är iaf screenen! Hoppas jag inte har tjötat hål på er nu.

#blogg

Medlem
Framsteg med Editorn!

vilket spel ? ...

Medlem

hur tänker du då?

1
Skriv svar