"Phoenix Wright 4" - och resten av serien

"Phoenix Wright 4" - och resten av serien

Alldeles nyss klarade jag sista fallet i Apollo Justice: Ace Attourney, det senaste spelet i Phoenix Wright-serien. Utan att vilja spoila något kan jag säga att jag är besviken - det var långt ifrån så bra som det borde varit och helt klart det sämsta i serien hittills. Vilket fortfarande är bra och klart köpvärt för fans, men jag hoppas då sannerligen att de rycker upp sig till nästa del.

Vissa bra saker finns ju där, nämligen. Apollo i sig (den man spelar i det, för de som inte hängt med har nästan hela karaktärsgalleriet bytts ut sedan sist - därav Apollo Justice som speltitel) är inte dålig, om än lite väl lik vår käre Phoenix, men han får för lite bra dialog för att man ska fästa sig vid honom. Detsamma gäller hans nya sidekick, Tracy - jag verkar nu vara en av få som tycker att hon är trevlig och i klass med Maya är hon definitivt inte, men att följa upp en duo som Nick/Maya är å andra sidan väldigt svårt.

I övrigt håller de flesta fall ganska låg klass. Inget kommer upp med den kvalitet som Trials and Tribulations (det tredje) bjöd på, det känns snarare som att alla ligger på samma nivå som de tråkigare i Justice for All (det andra) men med sämre karaktärsgalleri. Ett par "överraskningar" är trevliga men de är inte så många. Musiken är ganska standard och knappt något man nynnar på efter sessionerna. Att de till sist inte uppdaterat gränssnittet när det ändå är det första utvecklat specifikt för DS är en sak att störa sig på, det har aldrig precis varit bra.

Det kanske låter som att jag inte tyckte om spelet alls - så är det inte. Jag hade en trevlig tid med det, men det är på det hela en rätt överkomlig historia. Inget som drar nya fans till serien. Capcom, jag hoppas att ni kan bättre till nästa spel.

Sammanfattning av serien hittills:

Phoenix Wright: Ace Attourney
De flesta fallen håller väldigt hög klass, humorn är rätt fräsch (om man kan ta att den är lite barnslig) och karaktärsutveckling sker i hög grad. Det DS-specifika fallet är bara det värt köpet.

Phoenix Wright: Justice for All
Det första fallet är bra, sedan kommer ett par mediokra som inte alls förbereder en på att det sista är en riktig jäkla nagelbitare. Sämre än ettan och väldigt instabilt, men bra.

Phoenix Wright: Trials and Tribulations
Ah, det här är rent objektivt sett det bästa i serien. Den fräschör man kände när man spelade det första må inte vara kvar längre, men det övervägs med att ha de absolut bästa fallen i serien hittills och introducera flertalet härliga karaktärer. Lysande bra musik och välskrivet, Phoenix kopplar exempelvis själv ihop hur saker hänger ihop och kommenterar det samtidigt som spelaren gör det, till skillnad från nästan alla andra moderna detektiv-saker. Mycket skratt för pengarna.

Apollo Justice: Ace Attourney
Det försöker, men kan inte skaka av sig de gamla titlarna för att skapa något eget utan försöker istället utveckla serien åt något som känns mer seriöst, men till viss del dödar charmen på vägen. Långt mellan skratten, köpvärt mest för fans.

#blogg

1
Skriv svar