Ta tillbaka porträtten i Bioware-spelen!

Ta tillbaka porträtten i Bioware-spelen!

Folk som hänger där jag gör vet säkert att jag inte har jättemycket till övers för Bioware nuförtiden. Det är en mängd saker jag stör mig på i allt sedan NWN släpptes (Kotor världens näst bästa rollspel förresten? BAH) och en del av det verkar äntligen ordnas upp i Dragon Age. Tyvärr fixar de inte en sak som jag stört mig ohyggligt på sedan KotOR började med den mörka banan: Dessa förbannade datorgenererade porträtt. Jämförelsedags:

Jag försökte faktiskt hitta en större version av det faktiska porträttet av Bastila i KotOR men det gick dåligt - och jag förstår att folk inte bryr sig, den är verkligen skitful. I mitten är vad jag tror kommer från Biowares egna konceptbilder, till höger lite fanart - båda är betydligt snyggare än det faktiska porträttet och då är det ändå bara en del av vad faktiska bra porträtt gör, nämligen ge lite karaktär till porträttet. Mina favoritporträtt finns i Icewind Dale-serien och de är så jävla bra:

Där kan man tala om skiten. Snygga som fan och förutom att åtminstone implicera vilken klass karaktären tillhör får man också sken av dess karaktär. Jämför den med hur likgiltig Bastila ser ut. Bara gör det. Trevlig grå gradient som bakgrund och allt.

"Men," kanske du säger nu, "förmålade porträtt kan ju inte representera den karaktär jag skapar i minsta detalj." Nej, givetvis inte, men håll käften. Du kan inte designa karaktärer som ser bra ut, att de skulle se bättre ut än något proffsiga ritare kan göra finns ingen annanstans än i fantasin - din fantasi. I KotOR och Jade Empire var du dessutom begränsad till att välja bland förrenderade porträtt så där fanns ingen ursäkt. För det andra är det resultatet som räknas och hur man än vänder och vrider på det blir Dragon Ages porträtt opersonliga, fula och tråkiga som fan. Mera jämförelser:

Porträtten små, otydliga, tråkiga. Konceptbilderna å sin sida fantastiska och fyllda av stil.

Gör spel roligare igen: Sluta med modern skit som renderade porträtt.

Sidonot: Till spel med bra porträtt hör givetvis också Baldur's Gate-serien från Bioware, Temple of Elemental Evil och Arcanum av Troika. Jag älskar Arcanums för att konceptet med alla alla karaktärer posar i full kostym ger en härlig "blank slate" för karaktärsskapandet med steampunkandan i tanke.

#blogg

1
Skriv svar