Gravitron Ultra

Inaktiv
Gravitron Ultra

Ni som läste min förra uppdatering vet att jag utgör en tredjedel av teamet bakom #Gravitron Ultra som [n=19901 vann kategorin bästa XNA-spel]. Men vad är då #Gravitron Ultra för spel?

I Gravitron är spelarna är indelade i två lag av astronauter. Varje lag har en egen bas som svävar runt i den mörka och kalla rymden. Denna bas dras obönhörligen mot ett svart hål i mitten av banan och det enda sättet att rädda den är att fästa "gravity orbs" på basen. Detta görs genom att spelarna samlar orbs som de sen lämnar av vid basen. Skjuter en spelare på en orb fästs den vid spelaren; skjuter man på fler orbs så bildar de en kedja. Genom att skjuta ett skott på sin egen bas lämnar man sen ifrån sig sin orb-kedja. Ju fler orbs som sitter på basen desto långsammare dras den mot det svarta hålet. Laget vars bas först dras ner i det svarta hålet får lida en neslig förlust.

Dock vore spelet ganska tråkigt utan att på något sätt kunna förstöra för motståndarlaget; lyckas du träffa en fiende med ett skott så får du under en kort tid förmågan att lossa på motståndarlagets orbs. När du har denna förmåga (som indikeras genom att spelaren blinkar vitt) och skjuter på en motståndares orb så släpper den allt den är kopplad till. Lyckas du istället träffa moståndarens bas ligger han eller hon riktigt risigt till - en träff på basen gör nämligen så att alla motståndarens orbs lossnar.

En bild säger ju mer än tusen ord, så en video bestående av hundratals bildrutor borde säga rätt mycket; ta gärna en titt på trailern för #Gravitron Ultra om ni vill få en bättre känsla för spelet.

Många har frågat om de kommer kunna få spela spelet snart, men på den frågan måste jag tyvärr svara nej än så länge. För det första så funkar #Gravitron Ultra bara med XBox 360-handkontroller för tillfället, så om vi ska släppa en version för allmänheten vill vi nog fixa stöd för vanliga gamepads först. För det andra känner vi att det finns ett flertal förbättringar vi vill göra på spelet och eftersom det första intrycket är så viktigt så vill vi känna oss riktigt nöjda innan vi släpper det fritt. För det tredje så är spelets framtid inte riktigt klar ännu. Drömmen är förstås att få ut det på Live Arcade, så tills vi vet om det blir något av det så väntar vi med att släppa spelet.

I dagarna kommer vi ha möte med personer som kan hjälpa oss att komma i kontakt med rätt personer, d.v.s. ansvariga för utgivningen på Live Arcade eller eventuellt andra intresserade parter. Vi vet inte riktigt hur stora våra chanser är att bli publicerade, men vi håller tummarna. Jag kommer förstås skriva om hur saker och ting utvecklas här, så håll ögonen öppna och Refresh-knappen varm!

P.S.
Microsoft gratulerar
XNA-teamet gillar det också

#blogg

Medlem
Gravitron Ultra

Ser roligt ut... men det finns inte till PC alltså? :/


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

Ser roligt ut... men det finns inte till PC alltså? :/

Inte i nuläget, tyvärr. Vi vill som sagt gärna ha ut det på Live Arcade men det finns inget avtalat ännu. Tills vi vet något säkert så väntar vi med att släppa det till PC.

1
Skriv svar