Dream, Build, Play och .NET Awards

Inaktiv
Dream, Build, Play och .NET Awards

De senaste veckorna har Gravitron Ultra vunnit två priser: Vi kom på delad andraplats i Dream, Build, Play, och vi fick första pris i XNA-kategorin i .NET Awards. Det här är både purfärska och urgamla nyheter eftersom jag precis kommit hem från .NET Awards och Dream, Build, Play var redan i Augusti. Tyvärr är inte nyheter som vin eller fina ostar; de blir knappast bättre för att man stoppar undan dem i en källare i några år, så egentligen borde jag väl skrivit om Dream, Build, Play för några veckor sen. (Steve har i och för sig redan berättat om det). Men, bättre sent än aldrig - här kommer en kort sammanfattning:

Dream, Build, Play

Som ni kanske minns skrev jag om Dream, Build, Play i ett tidigare inlägg, men jag skrev aldrig någon uppföljning (tills nu). Kort sammanfattning: Dream, Build, Play är en internationell tävling för XNA-spel som vi ställde upp i. Vinnaren skulle erbjudas kontrakt för distribution av sitt spel på Live Arcade (och lite andra godsaker).

På finaldagen hade vi samlats ett helt gäng i Steves korridor för att titta på livesändningen från Microsofts Gamefest, där vinnarna skulle utses. Efter en introduktion och några presentationer började konferenciern prata om tävlingen. Spänningen steg. Champagnen redo. Två av de tävlande som befann sig på plats kom upp på scen för att demonstrera sina bidrag. När de var färdiga sa plötsligt konferenciern att de var vinnarna, och skulle dela på förstaplatsen. Och sen byttes bilden; lika hastigt som vinnarna utropats dök en skärm upp där vi såg en svensk flagga och... Gravitron. Vi hade vunnit andra pris. I uppståndelsen som bröt ut uppfattade vi knappt att konferencierns sa att alla pristagarna skulle erbjudas kontrakt. Vi skulle få chansen att släppa vårt spel! Steve korkade champagnen och festen efteråt höll på till sent på natten.

Och vad hände sen? Vi har bestämt oss för att jobba vidare på Gravitron Ultra och förhoppningsvis kommer det till Live Arcade inom en överskådlig framtid. Själv fortsätter jag att plugga som vanligt och får jobba med spelet på sidan om. Steve har blivit ny projektledare i SGA, så han kommer antagligen att plugga halvtid för att få tid åt Gravitron. Niklas reser snart iväg till England för att plugga där i tio månader, så han får jobba på distans.

Ja, det är alltså där vi står i dag. Framtiden är oviss, men på horisonten kan man skymta hårt arbete och en glimt av något som kan vara det nya Gravitron.

.NET Awards

.NET Awards var inte fullt så dramatiskt som Dream, Build, Play-finalen, men det var fortfarande en angenäm tillställning. Niklas och Steve offrade sig och stod vid vårt utställningsbord från åtta på morgonen, medan jag anslöt mig runt klockan sex, efter mina föreläsningar. Jag kom precis i tid till prisutdelningen, och vi vann!

Efter första delen av prisceremonin serverades god mat och kaffe, vilket var välkommet eftersom jag varit uppe halva natten och skrivit en uppsats. När middagen plockats undan var det dags för mingel, men vi drog oss tillbaka rätt tidigt eftersom alla var trötta.

Ja, då har vi alltså vunnit tre priser med Gravitron Ultra, ett spel som föddes ur en liten svart bok.

#blogg

1
Skriv svar