Crysis isvärld

Inaktiv
Crysis isvärld

Enligt mig så är tekniskt imponerande grafik bland det minst viktiga i ett spel. Bra art direction eller en egen grafisk stil gör minst lika mycket för det visuella intrycket och åldras dessutom bättre. En avancerad grafikmotor gör heller inte ett spel roligt, utan är, precis som ljudet eller spelets kontroller, ett sätt att få återkoppling till användaren.

En "titta på färg som torkar"-simulator* kommer inte vara roligt oavsett om normal mapping, dynamiska ljuskällor och en dag- / nattcykel gör att kornen i färgen kastar superrealistiska skuggor tjugofyra timmar om dygnet. Dock är det ju inte till ett spels nackdel om det är lika snyggt som den här [n=21599 isbanan i Crysis]:

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/w57ZNroXfY8"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/w57ZNroXfY8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

*För er som tycker att det här låter som ett spännande koncept kan jag nog erbjuda ett nästan fullgott alternativ: Desert Bus är ett spel där du ska köra en buss från Tuscon till Las Vegas, en åtta timmar lång resa genom ett öde ökenlandskap. Spelet är i realtid, saknar pausfunktion och eftersom bussen hela tiden svänger lite åt höger måste man sitta vid spelet åtta timmar i sträck för att komma fram. Vad händer när man klarat resan då? Jo, du får en poäng och blir erbjuden att köra bussen tillbaka till Tuscon - för en till poäng.
Desert Bus är en av spelen i Penn & Teller's Smoke and Mirrors, en samling minispel med den dynamiska duon Penn & Teller. Spelet var ämnat för Segas Sega CD-system, men blev aldrig släppt.

#blogg

1
Skriv svar