Dreamhack - Dag 1

Inaktiv
Dreamhack - Dag 1

Ja, då var den första riktiga dagen på Dreamhack slut, och vilken dag det har varit! Jag har i princip stått i Microsoft-montern hela som Expo-området varit öppet, från klockan tio på morgonen till tio på kvällen, och det känns i fötterna. Som tur är har jag tagit med mig bekväma, om än något varma, skor. Tyvärr har jag inte hunnit kolla in resten av Dreamhack särskilt noga, men här kommer några korta reflektioner:

Själva LANet
Det dröjde tills en bit in på eftermiddagen innan ljuset släcktes och LANet började "på riktigt". Från det att portarna till Elmia-hallen slogs upp klockan åtta i morse till öppningsceremonin verkade det vara en stadig tillströmning av folk till datorplatserna. När ljuset gick ner var det dock packat med rad efter rad med datorer - jag vet inte om det finns några siffror på hur många som har köpt datorplatser hittils, men förra året hamnade antalet på strax under 11.000 vad jag förstått. Folk som varit här förut säger dessutom att det bara blivit mer och mer folk för varje år som gått, så slutsiffran för årets Dreamhack kanske t.o.m. letar sig över 11.000-sträcket.

Vad jag hörde hade det varit lite strul med Internetuppkopplingen - tydligen så låg huvudlinan nere ett tag och ersattes med en på 10Gbit/s, men krisen verkade ha löst sig innan någon kom till skada.

Spelen
Vad gäller spelen så är det mycket World of Warcraft, vilket jag nästan tycker är lite förvånande - WoW är inget jag tänker på som ett traditionellt LANspel, snarare något man sitter hemma och lirar med sina guildkompisar i Ventrilo. CounterStrike spelas det förstås en hel del, men vad jag sett verkar WoW vara mer populärt. Man kunde även skymta någon DotA-match, samt lite smalare FPS-spel - jag har än så länge dock inte sett en enda person spela Team Fortress 2. Jag såg även någon spela Spindelharpan, men om han körde nätverk eller single player kan jag inte svara på.

Klimatet
Jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad över värmen och luften i lokalen - fast det sitter något tusental människor med lika många datorer i samma lokal var temperaturen riktigt uthärdlig under första dagen (och luften kändes inte speciellt sunkig den heller). Nu gäller det bara att hålla tummarna för att den här väderleken håller under resten av veckan.

Nej, tiden flyger och nu är det dags att gå och lägga sig för att orka med nästa dag. Som sagt, ni som är på Dreamhack, titta gärna förbi Microsofts monter i Expo-hallen. På återseende!

#blogg

1
Skriv svar