Spelvärldens motsvarighet till mörk materia ??? (kraften som får en spelserie som Sonic att plötsligt suga apa)

Inaktiv
Spelvärldens motsvarighet till mörk materia ??? (kraften som får en spelserie som Sonic att plötsligt suga apa)

Altså... Jag hade en diskussion idag med Christoffer från Gravitron Ultra teamet, och jag måste bara ventilera lite över en grej som många andra än jag måste ha reagerat på... som gör mig riktigt sur...

Sonics nedgång och fall... som också är ett utmärkt exempel på att 3D absolut inte behöver vara bra för ett spel... som jag ser det, när jag var liten, och fick en sega mega drive, i dagarna då Sonic 2 släpptes, så var det segas absoluta topp. Det fanns inte någon jag kände som inte hade, eller ville ha Sonic 2, det var bara det hetaste spelet som fanns! Och Tails var asball! Chemical Plant Zone låten bodde i mitt huvud och gör det än idag

Jo, sen kom ju sonic 3, och det var riktigt ballt, man kunde springa på vattenytan om man var snabb nog, och det var sjuka åkturer man fick vara med om, och man kunde fortsätta skryta om att "megadriven är faktiskt snabbare än super nintendo!!" hehe.. Det var goda tider det! (jag hade bägge konsolerna )

Men vad hände sen... Tekniken gick frammåt rejält, Playstation kom och 3d gjorde sin ingång,... alla skulle göra 3d. Ofta misslyckade försök att få över sina spel till den nya "flugan"... Vad företagen fortfarande inte verkar ha fattat är att 2d fortfarande har sin plats, kolla bara på Gameboy Advance och Nintendo DS tillexempel.. Om man kollar på "best game of all times" listor så dyker spel som Super Metroid, och Castlevania: Symphony of the Night upp högt på listan, även spel som super mario m.m. självklart dyker 3d spelen upp också men det är inte det som är min poäng.

Nu kommer vi till det som jag vill kalla för spelvärldens motsvarighet till mörk materia.... Kolla på sonic 2 och 3... från 2:an till 3:an var det ett naturligt steg, och en uppgradering.. men om man kollar på sonic nu...

det känns som nån kom o sa: "nä vet ni vad, vi glömmer hela konceptet som vi har förfinat genom åren, glöm all gammal kod, glöm allt gammalt gameplay... Vi tar vår maskot Sonic, slänger in honom i en halvtaskig 3d värld, släng in lite puffror och en brud i kjol! de måste ju bli succe eller... ??"

Själv tänker jag bara, vad sysslar dem med ?? de måste ju vara komplett hjärndöda ?!?! Hur kan de bara glömma allting de gjort tidigare?? Eller så finns det en mörk kraft som mystiskt får spel att suga... min teori är att denna mörka kraft gestaltar sig i kostymnissar som inte har den blekaste aning om att spel också kan ha en själ, istället ser de spelen endast som ett varumärke som man kan tjäna pengar på. De bryr sig inte ett dugg om att göra bra spel, bara om att göra spel som får folk att köpa spelen.. "därför ska vi slänga in feature x och y", och allt blir en enda soppa av mediokeritet....

Om de bara hade behållt det som gjorde Sonic till Sonic!!, gör ett Sonic 4, på en next gen plattform, i 2D, med sjukt snygg grafik, fortsätt utveckla de koncepten som gjorde 2:an och 3:an så bra.. Jag kan verkligen se framför mig hur coola grejjor man skulle kunna göra idag med sonic.. altså, det skulle kunna bli så sjukt snyggt i 2D med dagens möjligheter... Och tänk känslan att ännu en gång få virvla runt i looparna och uppleva "världens snabbaste spel"

(vill bara tillägga att ja, jag vet att det finns sonic till nintendo ds och gba, men det är inte samma sak, jag pratar om riktiga stor-satsningar, nästa stora spel i serien..)

Som mitt sista ord, så vill jag säga att det är synd att det råder sån inflation på mörk materia i spelvärlden idag.. Det verkar som om Sega har kastat bort sin förmåga att göra Sonic till Sonic... Det är riktigt sorgligt.. men tyvvär nog sant...

#blogg

Inaktiv
Spelvärldens motsvarighet till mörk materia ??? (kraften som får en spelserie som Sonic att plötsligt suga apa)

sonic i kjol hade varit roligare!


signatur

To swing is not to Wii.

1
Skriv svar