Aaangående vikten av att vara först

Medlem
Aaangående vikten av att vara först

Om du är intresserad av sharewarespel så kanske du har varit inne på någon filportal i stil med Download.com eller liknande och upptäckt vilket massivt utbud som finns. Om du inte har någon aning om vad du är ute efter så är chansen övervägande att du kommer klicka på någon av de "rekommenderade" spelen eller något av de spel som visas på första sidan. De flesta av dessa spel kommer därmed att ha en titel som antingen börjar på en siffra eller bokstaven A, om inte sajten har en mer varierad sortering av spelen, till exempel efter betyg eller datum.

Att vara först på olika sorters listor är därför oerhört viktigt. Enligt någon artikel som jag läste för ett tag sedan (sorry, orkar inte leta reda på källan) så klickar över 60% av alla personer på första länken vid en Google-sökning, och ytterst få går så långt att de kollar på några andra länkar än dem på första sidan. Samma sak misstänker vi det gäller för de flesta sidor med listor av olika slag, så när vi diskuterar speltitlar brukar vi fundera över om titeln inte kan skrivas om med ett "A" på något sätt.

Vårt spel #The Strategist hamnar tyvärr långt ner, och även om vi tar bort "The" så hjälper det inte särskilt mycket. Ett förslag var att kalla spelet "A Strategist" eller "AAA Strategist" (dvs, "triple-a strategist"), men ni hör ju själva hur det låter. Nu diskuterar vi vad vi ska döpa den riktiga versionen av "Harvest". Inte så mycket för att komma högt upp på sharewaresajter, men iallafall för att garantera att vi blir lätta att hitta på Google (testa att söka på "harvest" eller till och med "harvest strategy game" så ser ni vad jag menar).

En kul grej i sammanhanget är att sådana här problem är inte nya utan har funnits i princip så länge som det har funnits listor. När företagen Amiga och Commodore slogs ihop så var ett av skälen till att man valde "Amiga" att man hamnade högre upp i alla listor, till exempel i telefonböcker. Ett annat känt exempel, även om det kanske bara är en myt, är företaget Accolade som ville komma före Activision. Det står lite skrivet om det på Wikipedia.

Hur som helst, min poäng var att det enda engelska ord som min ordbok säger börjar med två A:n är "aardvark", vilket betyder jordsvin. Räkna med många svin i våra spel i framtiden.

#blogg

Medlem
Aaangående vikten av att vara först

Jag tror att använda två eller fler ord som t ex Harvest Moon, Mortal Kombat eller egenpåhittade ord är det som skulle fungera bäst när det gäller googlesökningar. Och jag kan hålla med om att många vill vara först på listan, kollar man i listorna så brukar det finnas många udda namn i början.

Medlem

Jepp, det är sant. Man kommer långt på att stava namnet på ett lite annorlunda sätt, så länge som folk känner till felstavningen (annars försvårar man sökningen).

Det namn som vi förmodligen kommer använda är "Harvest: Massive Encounter" 8)

1
Skriv svar