Whispers in Akarra - Del 5 av 5: Efterspel

Medlem
Whispers in Akarra - Del 5 av 5: Efterspel

Något år efter att den officiella Akarra-servern hade stängts la jag upp spelets verktyg och server-mjukvara på Oxeye's sajt så att vem som helst kunde starta en server att spela på. Skälet till detta var dels för att slippa allt tjat, dels för att göra reklam för Oxeye men även för att det gamla community't skulle ha något att göra i väntan på Dawn of Daria. Med verktygen startades det sedan flera stycken olika projekt varav några finns kvar.

Jag brukar kalla dessa fristående servers för "shards", och jag tänker fortsätta göra det, men jag såg på wikipedia att min terminologi inte är helt rätt. Den korrekta benämningen är "privat server", för "shard" är synonymt med "serverinstans" och användes av den officiella #Ultima Online-världen.

För de läsare som inte är insatta tänkte jag förklara lite närmare vad som menas med en shard. Det är nämnligen så att online-rollspel är organiserade så att alla spelare ansluter till en gemensam server och spelar tillsammans. Servern ansvarar för att beräkna logiken och spelreglerna. Det går alltså inte att spela spelet utan att vara ansluten till en server eftersom det är där allting händer. Detta använder spelutvecklaren för att skydda sig mot fusk och piratkopiering. Med andra ord förlorar spelutvecklaren pengar om det går att spela utan att vara ansluten till just deras server.

Mjukvaran till dessa servers har antingen emulerats (imiterats) eller stulits från nästan alla större online-rollspel. #Ultima Online har emulerats, #Lineage 2 har stulits, och till och med #World of Warcraft verkar ha privata servers (ingen aning om de funkar dock). Men i Akarras fall var det som sagt jag själv som valde att lägga upp mjukvaran.

Det man kan göra med spelet är att rita om världen, lägga till nya fiender och föremål, skriva egna quests, lägga till grafik samt nya magier och färdigheter (om än omständigt). På grund av att vissa saker var hårdkodade så kan man däremot inte lägga till nya ljudeffekter eller ändra texter inuti spelet, om man inte modifierar filerna binärt ("hex editing").

Som jag tidigare nämde har det startats ett flertal projekt baserade på Akarra-servern. En hel del konflikter mellan dessa har uppstått, mycket på grund av att de konkurrerar om samma spelare, vilket har gjort att jag helst inte beblandar mig med något av projekten. Den shard som har klarat sig bäst, mycket tack vare hårt arbete och för att de ville göra sin egen grej (istället för att försöka imitera original-servern), är Emperium Xenos som drivs av tbbw.

Med jämna mellanrum fick jag erbjudanden om att sälja källkoden till spelet. Med hjälp av källkoden och lite hårt arbete skulle de kunna lägga till nya spelregler och funktioner i Akarra, och på så sätt göra sig till den klart mest överlägsna av alla shards och återsamla de gamla spelarna. De flesta av dessa bud var dock skrattretande låga, så de fick helt enkelt svaret att "heldre lägger upp källkoden så att alla får ta del av den".

Så småningom kom det några kanadensare som erbjöd mig en vettig summa. Jag var dock tveksam till om de verkligen visste vad det handlade om (120 tusen rader kod är inget för en nybörjare), så jag erbjöd dem möjligheten att ångra sig efter 6 månader. Tanken var ungefär "hälften först och hälften när vi är framme". Tyvärr så var köparen inte helt hederlig, utan bedrog både sina egna projektkamrater och mig. Jag väntar fortfarande på den andra delbetalningen, och eftersom han har lovat att jag ska få den så har jag inget bättre att göra än att vänta och hoppas att han menar allvar.

Dawn of Daria var ursprungligen också en shard som bildades av Daniel Brynolf (Vraket) och Pontus Hammarberg (Kinten). Till skillnad från de andra shardsen så hade de källkoden till spelet tack vare att de hade varit med i projektet som försökte hålla Akarra vid liv då jag flyttade. De frågade om de fick använda källkoden till sitt nya spel, vilket givetvis var lungt. Deras mål var inte att jobba vidare på Akarra, utan att skapa något helt nytt.

De tog in egna programmerare och ritade grafik som galningar (vissa saker ändrar sig aldrig), och efter ett tag la de upp följande demofilm:

http://www.youtube.com/watch?v=vBbxx-InEh8

Projektet led dock av långsam utveckling på programmeringssidan, och när jag började längta tillbaka till online-rollspelens charm igen så föreslog vi att låta Dawn of Daria bli ett Oxeye-projekt. Eftersom Daria var ett eget spel bestämde vi oss för att skriva om hela spelet från grunden, baserat på Oxeye's Daisy-motor istället för den gamla Akarra-motorn. Projektet har gått bra, tycker jag, men vi lider av att vi aldrig tycks ha tillräckligt med tid eller pengar för att jobba på det. Den senaste testperioden var i december förra året, och då gjorde vi en ny demofilm:

http://www.youtube.com/watch?v=DgBXAycYsS0

Sådär, det var lite granna om Akarras historia. Säg till om det är något mer ni vill veta! Så fort som #Harvest är färdigt så hoppas vi att vi kan genomföra ett nytt alpha-test av Daria

#blogg

Medlem
Whispers in Akarra - Del 5 av 5: Efterspel

RIP Akarra


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Medlem

hehe dawn of daria verkar ju inte va helt hej kom å hjälp verkar rätt specieltt=) bra jobbat:)

förresten finns det att ladda ner än?

Medlem

Nä, hittills har vi endast haft korta "alpha-perioder" då vi testat lite grejer under några veckor. Egentligen hade vi tänkt göra alpha 3 under sommaren (till exempel animera karaktärerna), men sen blev vi ju nominerade i SGA och resten är historia, som man säger... Fast inte så lång historia, förstås

Medlem

Det har varit mycket intressant att läsa alla delar och jag hoppas att Dawn of Daria blir riktigt bra. Blir grymt sugen att sätta mig och fortsätta programmera på ett spel som jag och en kompis gjorde som projektarbete, men har bestämt mig att ta ledigt på sommarn nu.

Förresten, gillar blodeffekterna som syntes i alpha 2 trailern.

Medlem

Hehe tackar tackar

Du får fixa screenshots om ni fortsätter på ert spel!

1
Skriv svar