Överanalys - Lunar 2: Eternal Blue

Medlem
Överanalys - Lunar 2: Eternal Blue

Lunar 2: Eternal Blue är ett av mina favorit-rpg. Det är ett intressant spel på många sätt, men en av de mer tankeväckande aspekterna är att det tar ett fantasyäventyr (Silver Star) och omskapar det som något som mycket mer liknar science fiction. Här är därför mina tankar gällande vissa fenomen i Lunarvärlden, och hur de kan förklaras på ett "vetenskapligt" sätt. Men först en stor brasklapp: Jag är ingen forskare. Alla ni riktiga fysiker har min tillåtelse att skratta åt alla benkorkade pseudovetenskapliga missuppfattningar. Jag är inte heller på långa vägar någon Lunarexpert - jag har inte klarat något av spelen mer än en gång (och vissa inte ens det!), och det enda jag spelat nyligen är just Eternal Blue Complete. Med det ur vägen, låt oss börja:

SPOILERS AHEAD!

Vad är Zophar?
Med tanke på hur olik allt annat liv vi känner till han är så var min första gissning en utomjording. Det förklarar dock inte riktigt hur han kommunicerar så lätt med oss, en extraplanetär varelse borde rimligtvis vara så främmande för oss att inte bara språket, utan själva tankesättet, torde förhindra någonting liknande det vi såg i Eternal Blue - Zophar kunde inte bara med lätthet kommunicera, utan uppvisade dessutom vid flera tillfällen duglig förståelse för mänsklig motivation och andra abstrakta begrepp. Den enda semi-rimliga förklaringen är i så fall någon form av omvänd transubstantiation, att Zophar absorberat erfarenheterna och tankarna från alla han dödat på The Blue Star.

Lucia ger oss dock den uppenbara lösningen med sin kommentar "You don't belong in this dimension!". Om Zophar kommer från en annan branvärld så kan han vara precis hur främmande (och mäktig!) som helst. Samtidigt tillåter dock brankosmologin för möjligheten att olika branvärldar kan påverka varandra, och därmed rimligtvis ge upphov till liknande kognitiva processer. (se fotnot 1)

Varför vill Zophar utrota oss?
Bra fråga. Bortsett från det enkla svaret ("han är ond och vill äta hjärnor!") så kan jag bara stjäla en förklaring från animeserien Neon Genesis Evangelion. Om han nu (på något oförklarat sätt) kommit hit från en annan dimension, en annan potentiell verklighet, så är han mänsklighetens motsvarighet där han kom från. Hans utveckling och vår utveckling representerar två olika möjligheter - antingen kan världen ha gett upphov till honom, eller till oss. Strandsatt i vår dimension som han är, så har han inget annat val än att försöka utradera oss, "Den här dimensionen är inte stor nog för oss båda!", med andra ord. Detta är som sagt dock ren spekulation, och jag medger att hans motivation lika gärna kan vara "han är ond och vill äta hjärnor!".

Vad är Althena och Lucia?
Jo, jag utgår från att de är gjorda av samma skrot och korn. Att de är mer än vanliga människor är i alla fall ganska uppenbart. Att de är någon sorts skapade varelser förefaller också troligt, alla hänvisningar till "mission", "assigned task" o.dyl. tyder på att deras agenda ursprungligen satts av någon annan. Annars finns det flera sätt att förklara deras övernaturliga förmågor, att de är androider eller supermutanter är exempelvis två rimliga förklaringar. Det finns dock en sak som rör till detta: Althenas återfödelser i olika kroppar (och sedemera hennes slutgiltiga död). Av detta kan vi komma fram till att Althena:

1) Har ett medvetande som kan överleva fysisk "död"...
2) ...men trots detta är bunden till en kropp när hon väl "besuttit" den, fram till dess att den "dör".

Den enda lösningen som passar alla scenarier (och samtidigt ger möjlighet att förklara många andra fenomen i Lunar) är att Althena och Lucia är nanomaskinkollektiv. Det är inte helt tydligt om de måste anta en biologisk form för att kunna påverka omvärlden eller om det var ett eget initiativ av Althena för att, som det antyds i olika versioner av Silver Star, "förstå mänskligheten bättre". I vilket fall förefaller det troligt att kropparna i alla väsentliga avseenden är identiska med människor (bortsett en inre kärna av nanomaskiner, själva "medvetandet" som ger tillgång till de gudomliga krafterna och går vidare efter värdkroppens död), och inte bara ser ut som oss på utsidan. Vad gäller Althenas död så teoretiserar jag att hon lät bli att frigöra sig från sin biologiska kropp när den dog, både för att hon inte ville skiljas från Alex och för att hon tyckte att mänskligheten blivit för beroende av henne (parafrasering från Eternal Blue Complete).

Hur fungerar magi?
Det bekväma svaret vore att det är någon sorts mutation som ger upphov till olika former av ESP, psykokinesi, pyrokinesi, etc. Det skulle också passa bra in med att magisk förmåga verkar gå i arv (alla fyra medlemmar av familjen Ausa vi känner till är exempelvis förhållandevis mäktiga magiker) samt att det är av typen "antingen så har du det eller inte", det är inget man kan lära sig (även om man givetvis kan träna upp sin förmåga).

Men hur kommer det sig då att all magi försvann när Lucia drog åt sig Althenas kraft? Jag vänder mig återigen till nanoteknologin för att få svaret: "Althena and the four dragons transformed and brought life to Lunar to found a new civilization..." låter misstänkt likt terraformering, som nära nog kräver nanoteknologi för att gå fortare än sisådär tiotusentals år. Jag kan tänka mig att Lunars atmosfär fortfarande kryllar av nanomaskiner som reglerar omständigheterna för att bevara fortsatt liv. Det är långt ifrån säkert att Lunar efter bara några tusen år har en stabil och självupprätthållande biosfär. Det passar också bra in med Zophars kommentar "Althena's power is the power of creation. There can be no new creation without destroying the old. Unleashing Althena's power on me will reduce this world to ash..." - när Lucia ansamlade "Althenas kraft" (nanomaskinerna) för att bekämpa Zophar blev området runtomkring livlöst. (se fotnot 2)

För att då återgå till själva frågan: magi är förmågan att kunna manipulera Lunars nanomaskiner för att skapa övernaturliga fenomen, dock givetvis i oändligt mycket mindre skala än vad Lucia och Althena kan. Denna förmåga lär dock ändå vara resultatet av en mutation (möjligtvis medvetet inplanterad i den mänskliga genpoolen av Althena, Lucia, eller deras skapare) om vi vill uppfylla kriterierna i den första paragrafen.

*Pust* Det här blev lite längre än vad jag tänkte mig från början - och då har jag ändå inte tagit upp intressanta frågor som ex. "Vad är de fyra drakarna?" - så jag tror jag får sätta punkt nu.

Fotnot 1:
Jo, jag vet att Kei Shigema har sagt "Althena, Lucia, and Zophar are all probably the same type of entity", vilket inte riktigt stämmer med mina teorier om Althena och Lucia. Visst finns möjligheten att han är nån sorts nanocaust, men jag tvivlar. Kommentarer som "You don't belong in this dimension" och "Long ago, Zophar the god of destruction came to the Blue Star" tyder på att hans ursprung är annorstädes. Läser man resten av Shigemas inlägg är det också ganska tydligt att han inte ens själv är säker på vad han talar om. Alternativt kan man välja att tolka "type" (kom ihåg, det är en översättning från japanskan, ett ofta flertydigt språk) som att de bara är varelser av samma dignitet, tusentals gånger mäktigare än exempelvis oss människor.

Fotnot 2:
Kei Shigema har också sagt "The Blue Star is a generator, so to speak, of energy to revive the Blue Star - like a energy emittance system. This power, collected from the magic power of the people and living things on Lunar, will be used to revive the earth of the frozen, dead Blue Star" (det första "Blue Star" i citatet torde vara antingen "Blue Spire" eller "Silver Star" om resten av meningen ska vara någorlunda vettig - jag misstänker ett slarvfel i antingen översättningen eller originaltexten). Ett annat av nanomaskinernas syften kan då vara att - á la Matrix - använda människorna och de andra levande varelserna på Lunar som levande batterier genom att absorbera överbliven bioenergi och skifta den till The Blue Spire.

Bonuspoäng till alla som orkat läsa ända hit:

#blogg

1
Skriv svar