Intryck - Game Center CX

Medlem
Intryck - Game Center CX

Årets antagligen bästa nyhet är att Game Center CX kommer till väst (då med titeln Retro Game Challenge). DS-spelet alltså, tv-serien är mer osäkert. Men även om tv-serien är fascinerande i sig så behöver man egentligen inte bry sig ett skvatt om den för att njuta av spelet.

För Game Center CX bör tilltala två sorters personer: de som spelade NES när de växte upp, och de som var för unga för det. Vilket ju är åtminstone hyfsat heltäckande. Hela spelet är i princip en simulator av ett pojkrum på 80-talet. Man hänger med sin bästa kompis, dreglar över kommande lir och läser tips i tidningen Game Pro och förstås - spelar tv-spel. Alla vi som gjorde allt detta lär därför översvämmas av en nostalgivåg, och de som inte upplevt det bör ta tillfället i akt att rätta till sitt misstag.

På en mer konkret nivå är Game Center CX är fantastisk retrosamling full av spel gjorda förra året. Fast identiska med NES-spel. Och dessutom riktigt bra NES-spel. Som tidsdokument sätter det verkligen fingret på pulsådern. Allt detta ramas in i utmaningar, typ klara 3 banor utan att dö eller gör fem powerslides på ett varv, vilket gör åtminstone mig mer motiverad att faktiskt plöja igenom spelen än om det inte funnits övergripande mål. Allt eftersom man klarar fler utmaningar går tiden framåt, och man får mer och mer avancerade spel att tillgå.

För att göra upplevelsen komplett så sitter kompisen bredvid och kommer med glada tillrop eller besvikna suckar beroende på hur det går i spelet. Det är som det var på riktigt fast bättre, för man tvingas aldrig langa över kontrollen till honom. Hittills har jag gett mig i kast med Cosmic Gate (tänk Galaga), Karakuri Ninja Haguruman (tänk Ninja JaJaMaru-kun) och Rally King (tänk RC Pro Am) och enda anledningen till att jag lyckats slita mig från spelet är att jag inte vill att min bristfälliga japanska ska spoliera helhetsupplevelsen.

Något som kommer lösa sig senare i år, då Retro Game Challenge släpps i USA. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fira Famicoms 25-årsjubileeum.

#blogg

Intryck - Game Center CX

Det här låter helt fantastiskt! Gotta get.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Snart kommer även serien till våra breddgrader. Två flugor i en smäll!

Mega Man 9 begav sig alldeles nyligen, vilket resulterade i många, goda skrattanfall. Concrete Man fick stå för motståndet, vilket säger en hel del.


signatur

Upon a soapbox of nerdom.

1
Skriv svar