Spel... varför är dom alla så lika?

Medlem
Spel... varför är dom alla så lika?

Eftersom det här är mitt första inlägg till bloggen så tänkte jag att jag skulle ta upp nått som jag tycker är en seriös fråga.

Varför är alla spel så lika?

Som inbiten spelare sen 12 års ålder så har jag ändå en viss insikt i vilka spel som har släppts genom åren. Jag har självklart inte spelat alla, men dom jag inte har spelat har jag ändå ett visst "hum" om.

När man ser "folk" prisa #World of Warcraft som någonting bra och innovativt så blir jag ledsen i ögat. Vilka är dom här människorna? Hur kan dom ha missat att #World of Warcraft är ett sorgligt statiskt spel som endast gjordes för att mjölka marknaden? I #World of Warcraft så finns det 1 sätt att göra saker och bara det sättet. Du kan röra dig i världen på 1 sätt och bara det sättet. När mina kollegor på jobbet sitter och försöker säga hur bra spelet är och vilken stor frihet man har så gråter jag inombords. Det enda som var/är innovativt med det spelet är att #Blizzard gjorde det och det verkar visst sälja bra nog.

Till och med #EVE Online som ändå har en otroligt stor frihet är trotts det väldigt statiskt.

När jag läser om spel som #Tabula Rasa så blir jag ju lite glad, men inte jätte. Dom stoltserar med att ha ett utvecklat AI för samtliga NPC'er och det ska göra världen man spelar i mer dynamisk. Visst gör den det, men att säga att mobbsen blir oförutsägbara är en lögn. Det tar oftast bara några minuter så har man lärt sig hur en datorstyrd motståndare beteer sig. Det här kan direkt kopplas till min vänns avhandling på varför AI inte utvecklas mer inom spelbranshen. Det kostar för mycket och är för svårt.

Så vad kan man göra för att ett spel ska bli mer dynamiskt?
Jag vet faktiskt inte... vad ska jag säga? Jag vill ha ett spel som är helt dynamsik med absolut frihet att få göra vad jag vill. Jag vill att spelvärlden ska vara gigantisk, man ska kunna spela spelet i år och ändå inte upptäckt allt som finns att se.

Ja, har ni inte kommit på de redan så är de här en helt vanlig klago mur just nu. Jag började skriva de här som en blogg för att vädra förslag, men jag blev så upprörd så de spårade ur. Jag ska göra ett nytt försök senare helt enkelt.

Tills dess!

#blogg

Inaktiv
Spel... varför är dom alla så lika?

Håller med jag tycker inte att WOW är ett så bra spel som många säger att det är. Visst det har många fans och nästan alla i min klass spelar det. Jag har själv spelat det själv men tyckte inte det var värt att fortsätta och slösa 130kr in månaden (eller vad det nu kostar) på ett online spel, när det redan finns massa andra som är bättre och till och med biligare. Star Wars Galaxies tillexample som är väldigt likt WOW men där har utvecklarna varit lite kreativa och utvecklat ett nytt strids system för mmorpg'erna. Men det räcker inte för att jag ska betalla runt 100 kr per månad. Jag menar kom igen.


signatur

/A.K.A seerzack

Medlem

Körde faktiskt SWG ett bra tag och jag tyckte om det, tills jag upptäckte att de var lika statiskt som alla andra Det var några saker som faktiskt störde mig lite mer än andra saker och det var att dom olika klasserna inte behövdes av andra klasser. Varför kunde det inte vara så att man behövde en annan klass för att ens kunna befinna sig på en annan planet? T.ex. borde bara vissa klasser kunna göra camps och det skulle bara vara i camps som man inte blev skadad av t.ex. sandstormar. Helt plötsligt skulle man behöva andra för att spela. Visserligen hade det inte passat alla eftersom man gärna vill kunna spela själv ibland, men då hade de bara varit att åka till en annan planet. men men

1
Skriv svar