Radeon HD 3870 X2 lanserat

nj
Medlem
Radeon HD 3870 X2 lanserat

AMD/ATI har idag lanserat sitt nya värstingkort Radeon HD 3870 X2, och som namnet antyder så är det byggt med två Radeon HD 3870 GPU:er (AMD/ATI anger att kortet bygger på R680-kärnan, detta verkar dock bara vara kodnamn för dubbla RV670-kärnor).
Grafikkortet tar hjälp av en PCI-Express-brygga för att koppla samman de två GPU:erna samt anslutningen till moderkortet för att nyttja full PCIe X16-hastighet mellan de tre kopplingarna.

Kortet har även en CrossFire-kontakt för att kunna sammankopplas med ett annat kort, antingen ett vanligt Radeon HD 3870 eller ett till HD 3870 X2 ska kunna länkas samman via AMD/ATIs nya CrossFireX-teknik för att nyttja totalt tre eller fyra GPU:er totalt.

Storleksmässigt så är kortet jämnlångt med Geforce 8800GTX/Ultra med sina 10.5" (ca 26.7cm).

Kortets presterar bra enligt de tester jag än så länge hunnit läsa genom, i många fall så får det nu rätt gamla Geforce 8800Ultra se sig besegrat (även om det finns en del spel som föredrar nVIDIAs värstingkort).

Priset ser helt klart lovande ut med, som bäst så verkar det just nu finnas för nedåt 3500kr (1GB-modellen, ska möjligen även släppas 512MB respektive 2GB-varianter med), vilket kan jämföras med Geforce 8800Ultra vilket kostar ca 5100kr som bäst enligt Prisjakt.

Länkar till tester:
AnandTech
Bjorn3D
ExtremeTech
HardOCP
HEXUS.net
techPowerUp!
The Tech Report
Tom's Hardware

#blogg

Medlem
Radeon HD 3870 X2 lanserat

Har väntat med att köpa ny dator då jag var intresserad att se hur det här kortet skulle prestera. Och vilken tur att jag väntade, ett sånt här kort kommer det bli!

Tackar så mycket för länkarna.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Kan nog faktiskt bli detta kortet framöver.


signatur

Bengebolle

Medlem

Har Ati Fixat så att man kan spela spel med Direct 3d nu ??

Vet iaf att om man har en för ny v av drivrutiner ballar iaf vissa ATI kort ut och gör så att Direct 3d och Direct draw inte funkar ,,

DvS massa spel ..


signatur

Kan ej skriva åäö

1
Skriv svar