Jan Guillou och IPRED

Medlem
Jan Guillou och IPRED

Jag precis läst chatten med Jan och han har inte ett enda konstruktivt förslag. Det lilla förtroende jag hade för denna man är nu som bortblåst. Ja han har skrivt några helt ok böcker (ondskan bla) men som person är han en jävla skitstövel, en förlegad gammal stofil som motsätter sig utveckling och vill ha ett övervaknings/angivarsamhälle istället för ett samhälle där kultur är allas egendom och allas rätt att ta del av.

Givetvis bör personer som skapar få någon form av uppskattning för detta (t ex pengar) men att lobba för de stora organisationerna som har mjölkat alla på pengar under ett antal decennier är för mig äcklande. Vill man inte att folk ska ta del av ens verk så får man hålla det för sig själv, men jag tror att de flesta som skapar gör detta för att förmedla något till sina medmänniskor..?

Jag lånar en bok på biblioteket eller jag hör en låt på radio. Jag lånar en skiva av en kompis, jag ser ett program eller film på tv. I alla dessa fall kan jag med lätthet kopiera materielet. Det är inte okej att kopiera en hel bok eller att "rippa" en musikskiva eller film. Men det är helt okej att spela in något jag hör på radio eller ser på tv. Detta öppnar för en rad tolkningsfrågor och jag tycker att det mynnar ut i att det mesta är helt okej att kopiera.

Skulle man då inte kunna hävda att eftersom jag har köpt en skiva, så istället för att gå till min kompis i Kanada och låna ut skivan till honom, så kan jag kopiera den och dela med mig av den digitalt till honom?

Ponera nu alla i er värld som ni betraktar som kompisar (alltså ni känner dem/känner till dem), det är antagligen ett ganska stort antal. Vidare så har era kompisar kompisar... trädet växer sig stort ganska snabbt.

Det innebär att vi inom vår enorma bekantskapskrets skulle kunna dela med oss av det mesta till varandra helt lagligt.

Jag stöder de artister/filmskapare/författare jag tycker är bra och jag gör detta helst direkt till artisten men jag förstår att det kan behövas skivbolag, studios och sånt runt omkring för att underlätta skapandet och distributionen av verken.

Det absolut roligaste är att alla dessa artister och författare som är för lagen tror att de ska tjäna mer pengar ifall det inte fanns någon fildelning. Vi kommer inte köpa mer ifall det inte går att ladda ner. För att inte tala om hur många artister som har slagit igenom just på grund av fildelning...

Det alternativ jag stöder mest nu är en avgift på bredbandskostnaden, dock tycker jag inte att vi konsumenter ska betala denna utan bredbandsbolagen får stå för den kostnaden utan höjd månadsavgift för kunderna.

Det ligger i människans natur att kopiera, titta till exempel bara på hur vi lär oss gå, tala och äta... just det imitation!

Slutligen tycker jag att Radio- TV-licensen är ett skämt, men jag betalar den ändå.

/missnöjd konsument.

Jan och IPRED: [http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab]

#blogg


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar