Var spel på PC bättre förr!

Medlem
Var spel på PC bättre förr!

Med anledning av PsyX inlägg i FASA Studio tråden kan man ju fundera över om spel på PC var bättre förr!jag skulle nog säga JA!

# spelen var färdiga!

Förr så gjorde man, tro det eller ej Färdigt spelen innan man släppte dom. Vilket är ytterst sällsynt idag. Se bara på Bioshock, ET: Quakewars demot (ja jag vet, ett demo är ett demo) etc. Tänk dig själv året är 1994, du kan inte få igång spelet du just köpt. Hämta en patch? på internet? Skulle inte tro det. inte i mitt fall i alla fall. Visste kanppt att internet fanns. Korts sagt spelen fungerade... oftast. Ibland med lite pill och trix med boot diskar, "bat" filer etc.

# Roligare spel. Mer genomtänkta etc!

Shadowrun är efter vad jag förstått ett typiskt exempel på hur man inte skall göra spel. visst dimper det ner en och annan guldklimp i "modern" tid med. Men med titlar som: Monkey Island, Little big Adventure, Full trottel, Warcraft, Starcraft, Doom, Quake, wolfenstein 3D... ja listan kan ju bli hur lång som hälst. OK FPS spelen har ju alltid haft problem med enformighet. Riktigt bra spel släppta efter år 2000 är ganska lätträknade. Spel släppta efter 2000 som man spelat igenom mer än en gång lär göra listan ännu kortare.

# Man fick en schysst och cool kartong att sätta i bokhyllan.

Dagens DVD fodral suger!

Det bästa med spel förr och nu är att förr LÄRDE man sig faktiskt något genom att spela. Dos framför allt.

- Spel idag... setup.exe (installationen börjar). "godkänner"... "next"... "next..." "next..." Vill du spela nu, klicka "ok" annars på avsluta. Ok spelar nu då, "error, black screen, musen funkar inte". whine, whine, whine! hotfix, emergency patch. Installerar patch, funkar! Vad har man lärst sig då?

- spel förr. 3½ tums diskett disk 1 av "X" antal eller cd-rom, installerar... installation klar. Kör setup. Välj ljudkort... vilken kanal var det nu... 220... 3... 5... välj grafikkort... spara avsluta. Starta spelet. Nähä inget ljud. Startar setup igen väljer 230, 3, 7 istället. Sparar avsluta. hurra ljud. Men spelet crashar. Shit mer minne! Avslutar windos (95) startar datorn i dosläge. C:... cd spel, cd LBA1, LBA1.exe. DET fungerar!!! yah! Vad har man lärt sig då! Inte sjuhelvetes mycket. Men bra mycket mer än vad man lär sig genom att trycka "next" Och det viktigaste 99,9% av spelen gick att få igång. Ibland med lite trix. Utan varken patchar, hotfix eller annat trams!

Vist det är bra att man idag kan fixa spel i efterhand genom updateringar, vilket "back in the old days" var i princip omöjligt. Men skillnaden var ju att det sällan eller aldrig behövdes. spel idag kan man ju förfan inte ens klara på grund av någon idiotisk bugg, (EX: S.t.a.l.k.e.r)... kul... eller inte... konsollerna är ju lite där nu med. nu kan de ju patcha de spelen med via de moderna konsollernas internetanslutning. Vad bra. Behöver de ju inte göra klart de spelen heller. Kan ju alltid släppa en patch. Try that on NES!

Tack o hej!

#blogg


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Var spel på PC bättre förr!

precis som man själv tänker. Fast finns roliga dosprogram att ladda ner eller simulatorer mer eller mindre. Vilket kan vara kul att leka i, LBA1 det spelet har inte jag spelat. Har bara spelat 2:an vilket jag tyckte var jäkligt bra. Det blir enklare med tiden

Medlem

Du, spelen hade fortfarande buggar... och man fick aldrig någon patch. Ja jösses vad mycket skräp det släpptes.

Jag skulle säga att spelen inte var bättre förr, snarare att man blivit mer luttrad och kräsen själv.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Du säger ju emot dig när du först klagar på att dagens spel inte är färdiga och sen klagar på att det är för lätt att installera dagens spel då man inte behöver krångla som på den gamla goda tiden.
Hur vill du ha det? Enkelt eller krångligt?

Medlem
Skrivet av Rosenson:

Du säger ju emot dig när du först klagar på att dagens spel inte är färdiga och sen klagar på att det är för lätt att installera dagens spel då man inte behöver krångla som på den gamla goda tiden.
Hur vill du ha det? Enkelt eller krångligt?

Klagar vet jag inte, en reflexion över förr och nu är ju vad det handlar om. Det var roligare förr även om man fick trixa lite.

Att spelen inte fungerar alls idag är ju bara frustrerande. och när det funkar som det ska är det för enkelt!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Nostalgi varvat med gnäll bara för gnällandets skull kanske. Själv kan jag titta tillbaka nostalgiskt på tiden man behövde optimera minnet genom att pula med autoexec.bat och config.sys, körandes diverse minneshanterare som QEMM. Men inte är det något som jag vill göra igen. Någonsin. Det vara bara till besvär.

Visst lärde man sig kanske något, men det var inte kunskup som vi har användning av nu för tiden, och knappt då heller. Bara något onödigt ont påtvingat. Spelen var definitivt inte bättre förr, men det är ju ännu en subjektiv åsikt. Visst fanns det guldkorn, men herrejävlar.. Jämfört med då så lever vi utan någon som helst tvekan i spelhistoriens guldålder. Den enorma skit som pumpades ut under slutet av 80-talet och början av 90-talet är smärtsam att tänka på.

Sen, utan att försöka bli allt för personlig, kör gärna med stavningskontroll när du skriver bloginlägg. Eller ta det lugnt när du skriver. Det är svårt att läsa vissa stycken i texten på grund av alla stavfel.

Inaktiv

"kör gärna med stavningskontroll när du skriver bloginlägg"

Klockrent Alltså att du själv stavade fel i den meningen. Blogginlägg.

Medlem

Förr fick man vänta på senaste PC-Gamer för att få sina patchar istället för att tanka hem dom som tog år - äckligt segt.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

1
Skriv svar