Att vara tjej i en värld av "nördar"...

Medlem
Att vara tjej i en värld av "nördar"...

Jag har själv inget brinnande intresse för datorspel på samma sätt som majoriteten här har, men jag tycker mig ändå besitta de kunskaper jag behöver. Visst går även jag igenom perioder då jag inte kan slita mig från datorskärmen/tvn. Dock är jag mer lagd åt det klassiska hållet som tex. Rayman, Sims, simcity 3000 eller Sonic på min 16-bit Megadrive. Med andra ord är jag en helt vanlig tjej, med en helt vanlig relation till min dator. ^^
Dock lever jag ihop med en man som nog önskar att man kunde bli mätt själv av att ge sin karaktär i WOW mat, så att han slapp lämna datorn i två minuter. Relationen till denna intelligenta varelse har gjort mig mycket splittrad.

Så en dag vaknade jag upp och tänkte att jag skull ge mig in i denna värld av datorpelsforum och mirc bara för att se om alla fördomar mot "nördar" verkligen stämmer, eller om jag kanske bara funnit undantaget som bekräftar regeln.
Därför tänkte jag tänkte att jag skulle börja skriva lite om just fördomar i min lilla blogg här på Fz. Detta tycks kanske vara ett uttjatat ämne, men jag finner ändå ett stort intresse forska i huruvida de ligger någon sanning i de alltför kända "steriotypgrupperna" vi så lätt delas in i.

Ett exempel på hur lätt det är att få förutfattade meningar om människor;
"I allmänhet förespråkar stereotypen att nördar är fula, klär sig töntigt och inte kan föra sig socialt." //Wikipedia

Huruvida grabbarna här klär sig fult eller inte låter jag vara osagt. Dock skulle iallefall inte jag ta på mig annat än myskläder om jag planerade att sitta framför datorn hela dagen. ^^ Men det finns ju en handfull andra fördomar om de såkallade "datafreksen" som är betydligt lättare att skingra molnen kring.

Så bara för att visa på det mest extrema man fått höra från andra tjejer just härifrån Fz drar jag två exempel:
*En tjej skrev ut sitt WOW nick på sin press och blev därefter trakasserad varenda gång hon var online där. Någon kille och hans kompisar hade tydligen gjort det till en grej att skriva elaka saker till henne på grund av att hon hade en rosa tröja på sin pressbild här på Fz och därmed i deras ögon var en "fjortis".
*En annan tjej fick en länk skickad till sig från Photobucket efter att ha bråkat med en kille på en forumtråd här. Länken gick till en bild där snubben photoshopat in hennes ansikte från pressbilden på en porrbild.
Självklart förekom även andra "klassiker" som tjat om msn, snuskiga förslag och andra typer trakasserier.

Så kan inte en vanlig "oinvigd" tjej som jag bli accepterad i dessa kretsar, utan är det som att be om att bli trakasserad att ens registrera sig?

Well, jag bestämde mig för att inte döma utan skaffa en egen bild av hur det egentligen är. Och efter min tid här är detta vad jag kom fram till:

Dom flesta som man pratar med tror inte att man är tjej på riktigt utan istället vigt all sin lediga tid åt att ändra sitt eget yttre till det mer feminina i Photoshop. Visst, förmodligen finns den typen av människor här, men att vareviga tjej som någonsin befunnit, eller befinner sig i dessa sammanhang skulle vara just den typen är otroligt osannolikt. Med andra ord är det väldigt svårt att bli trakasserad för att man är tjej då så många tar för givet att man är grabb. ^^

Men visst har jag fått ta emot en del taskiga pikar av killar här som inte följer har samma tro som de i ovan nämnda punkt. Men då handlar det ju mycket om huruvida man tar åt sig av det som folk kommer dragandes med eller inte. Personligen känner jag att de människor som överhuvudtaget uttalar sig om vilka som har och inte har rätt att vistas i dessa kretsar, redan där visar upp sådana tecken på omognad att det är svårt att ta det på allvar. Dock så tycker jag att det är sorgligt att vissa fortfarande i brist på annat använder lågstadiekommentarer som; bimbo, fitta, påpeka hur ful de tycker att man är, att tjejer inte hör hemma här eller att jag förmodligen är flata mm mm. Anledningen till varför de skrivit så har oftast varit en diskussion på Mirc där mina åsikter tydligen inte kunnat accepteras eller att jag vägrat gett ut min msn och därmed ansetts vara en "teaser" bara för att jag ens erkänt att jag är en tjej.
Då är det mesta som sagt skett på mirc är det inte lätt att anmäla. För när det står ord mot ord, från en tjej som inte direkt bidrar till något här på sajten och från en kille som förmodligen inte gör annat än skriver recensioner i sin blogg hela dagarna, är det inte så svårt att avgöra vem crew väljer att tro på. Tyvärr.
Jag har dock valt att inte ens försöka då jag gör detta i undersökningssyfte och därmed självmant försatt mig i den typen av situationer trots att jag vet vad det kan leda till. Kan inte annat än hoppas att detta lilla blogginlägg tas på allvar av crew när det gäller att erkänna att problemet faktiskt finns om/när tjejer anmäler i framtiden.

Viktigt att nämna är att de flesta killar jag kommit i kontakt med här både accepterat mig och fått mig att känna mig välkommen. Och detta trots min okunskap när det gäller spel och förkortningar av alla de slag.
Visst har vissa fördomar infriats men för det är det inte rätt att döma av alla killar här, och jag hoppas verkligen att andra tjejer som läser detta INTE tar detta som ett avskräckande exempel. Utan snarare peppar till att anmäla om man skulle vara med om något liknande ovan nämnda exempel. För desto fler som erkänner detta som ett problem, desto mer kan göras för att förebygga att den här typen av situationer uppstår i framtiden.

Det är tydligt att det finns lika mycket fördomar om tjejer här som det finns om nördar utanför datorvärlden. Men alla måste börja någonstans. Och då jag nu ger dem som betett sig respektlöst mot mig här en andra chans, kan jag inte annat än hoppas att de gör desamma för mig. För nu när jag funnit mig tillrätta här på Fz blir ni nog inte av med mig i första taget. ^^

Kommentera gärna men observera att detta är skrivet utefter mina erfarenheter och därmed ej kan jämföras med andras.

#blogg

Medlem
Att vara tjej i en värld av "nördar"...

wall of text crits you for 1025 damage.
Greger dies.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det där greger, kan också anses som nördigt
Nej men man kan hålla med dig. När jag spelade wow för länge sen så frågade folk mig hela tiden om jag var tjej (vilket jag inte tror att jag är, måste ta en extra kill först). Jag själv anser mig som en tönt, men det är också för att jag umgås med töntiga vänner. Och man kan aldrig skaffa bättre vänner än töntar säger jag dig

Ps: Jag var visst en kille


signatur

Det här är en signatur

1
Skriv svar