Bränn häxan

Inaktiv
Bränn häxan

Oräkneligt många artiklar, krönikor och bloggar har skrivits med samma ämne i åtanke; Dödar spel, kan cyberkulor orsaka någons död?
En häxjakt har blivit utlyst runtom i världens olika hörn, inte minst i USA, där politiker stoltserar med nya undersökningar om att det var GTA som ledde till mordet som tog plats här, och där.
Att spel är roten till allt ont, och att världen var ett paradis innan spelvärlden tog form.
Det besynnerliga faktumet är att det faktiskt är en omöjlighet att förklara genom vetenskapliga metoder om det är just spel som ligger till grund för världens alla bekymmer, som politiker aldrig är sena med att påpeka.

Kan spel då vara kapabla som en katalysator gällandes mord? Ja, självklart.
Spel kan mycket väl fungera som en avtryckare för någons framtida beteende, och leda till att personen blir inspirerad och upprepar vad han upplevt i spelet? denna avtryckare kunde även ha varit i form av det förbannade mjölkpaketet som vägrar öppna sig på morgonen, eller att tidningen inte kom i tid.
Folk som utför dessa dåd, har inte samma förmåga som vardagliga människor att se skillnad emellan verklighet och simulation, de har inte samma självbehärskning? borde de då inte kunna få samma inverkan av att titta på SAW, Chainsaw Massacre och liknande filmer?
Problemet som uppstår här är att politikerna som är efter spelvärldens död, växte upp med filmer, därav är det ju omöjligt att det kan vara något farligt? de blev ju aldrig några massmördare.
Det är exakt det resonemanget som kan tänkas passera i en politikers huvud, och troligtvis kommer scenariot att upprepa sig i framtiden, då datorspel är acceptabelt, men någon annan produkt utmålas som ett sätt för Satan att ta över världen.
Människans beteende har alltid varit så, ända sedan häxor blev samhällets hot, till Kommunismen i då, och nutiden.
Mänskligheten är uppbyggt kring rädsla, folk enar sig, folk har något att stå fast vid som en grund? enigheten att gå emot något. Hela vägen.
Emellertid kan folk tycka att jämförelsen mellan hatet till kommunism, och hatet till spel är helt befängt.

Kommunismen blev hatade för bristen av erfarenhet och kunskap om den, likväl blir spel hatade idag av exakt samma skäl. När äldre ser spel ser de endast Postal, GTA och liknande, robusta spel. Kan Super Mario skapa brottslingar? Tänk om hela världen klär ut sig till pizzabagare och snor svampar från andras mark, och i sin väg dödar sköldpaddor?

I kommunismens fall såg man endast Stalin, Putin och andra ståthållare, istället för den grund som byggde upp kommunismen? alla var lika värda.

(Notera att det sistnämnda egentligen kan utvecklas väldigt mycket mer - något som kanske kommer att ske inom en snar framtid)

#blogg

1
Skriv svar