Det går inte så illa

Medlem
Det går inte så illa

[ia=2062]
Bilden säger det mesta. Playstation 3 har sålt bättre än Xbox 360 gjorde efter lika lång tid på marknaden. Så den är väl inte så dyr trots allt? Blu-Rayspelare är inte så jäkla billiga de heller, och de kan man inte spela på. Det är även lättare att uppdatera "Blu-Rayprofilen"(Som nu är v1.1) på en PS3:a jämtemot en vanlig spelare.

Jag har inte möjlighet att testa det själv(i brist på hdtv), men borde inte PS3:an vara ganska bra på uppskalning? Tänker då på Cellprocessorn osv.
Toshiba har ju prövat att sätta en Cellprocessor i en tv, och den blev redigt grym på att skala upp bilder.

Nu ska vi göra en liten lista.

Xbox 360:

  • Xbox 360 (Premium) - 3289 kr

  • HD-DVD spelare - 1595 kr

  • HDMI-sladd - 489 kr

  • WiFi-adapter - 749 kr

  • Total: 6122 kr

  • Xbox Live Gold 400kr/år

  • Extra handkontroll - 399 kr

Playstation 3:

  • PS3 (40gb) - 4189 kr

  • HDMI-kabel - 265 kr

  • Headset(Logitech, trådlöst) - 225 kr

  • Total - 4679 kr

  • Extra handkontroll (Sixaxis) - 419 kr

  • Extra handkontroll (DualShock3)- 569 SEK

Alla priser är från Webhallen(utom DS3, ps3kungen.se) och avser endast orginalprodukter (utom PS3-headset).

Tilläggas bör att PS3 ofta finns i paket med 2 spel för ca 4990 kr. Spelpaket finns även för 360, men enligt mig är priset på ett sånt paket mycket varierat mellan olika butiker.

Säg gärna till om jag har glömt något för att göra konsollerna så jämställda som möjligt.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Det går inte så illa

På tal om uppskalning, görs inte det av alla dvd-spelare med hdmi-kabel? Och vad är skillnaden från att skala upp från en dvd-spelare och säg min dator, som spelar en dvd-film i fullskärm och skickar signalen via dvi>hdmi till min 720p-tv?


signatur
Medlem

Fast bra spel finns det knappt några på ps3:an.. det är där X-box vinner fortfarande på. Och Blu-ray spelare? jaha? det är bara påhitt för att folk skall slänga pengar på nya saker.

Medlem

jasså? så Uncharted, Ratchet& Clank, WarHawk, Havenly Sword, Recistance, Singstar, Formula One, MotorStorm, SuperStarDustHD, PixelJunkMonster, BlastFactor, Eye of Judgment är inte bra spel?

sedan finns det massvis med spel som finns på båda konsollerna så som COD4, Assassins Creed, men varför välja en maskin som låter som ett flygplan, repar skivor stup i ett samt garanterat måste skickas in på lagning inom sex månader framför en kvalitets maskin som är dödstyst? Redan där är matchen avgjord då PS3: an har betydligt bättre kvalité och passar dessutom bättre som en multimediamaskin.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av spiken:

På tal om uppskalning, görs inte det av alla dvd-spelare med hdmi-kabel?

Jag måste erkänna att jag inte har sett några dvdspelare med hdmikontakt, men blu-ray/hddvd-spelare som man kör dvd på skalas ju upp, på vanliga dvdspelare tror jag att tv:n skalar upp. Efter det är det ju en fråga om kvalité, skärpa etc.
Toshibas tv hade ju funktionen att man kunde zooma in på ett område och behålla hög kvalité.

Skrivet av spiken:

Och vad är skillnaden från att skala upp från en dvd-spelare och säg min dator, som spelar en dvd-film i fullskärm och skickar signalen via dvi>hdmi till min 720p-tv?

Vanlig SD är ju ca 480(i har jag för mig), så skillnaden till 720p är ju inte så jättestor, 1080p kan nog bli värre. En dator har ju generellt sett högre upplösning än en tv, så en dvdfilm borde teoretiskt sett se sämre ut på en ordinarie datorskärm. Vidare är det bevisat att de flesta inte kan se skillnad på 720p och 1080p (så länge de håller sig på "normala" tvstorlekar), men med en större skärm (100"+) kan man nog se en del skillnad.

Hoppas du fattar och att jag förstod frågan rätt.

Skrivet av redmac:

jasså? så Uncharted, Ratchet& Clank, WarHawk, Havenly Sword, Recistance, Singstar, Formula One, MotorStorm, SuperStarDustHD, PixelJunkMonster, BlastFactor, Eye of Judgment är inte bra spel?

flOw också.

1
Skriv svar