Birabirabira, bärsbärsbärs! Men inget GTA!

Medlem
Birabirabira, bärsbärsbärs! Men inget GTA!

Nu har de lyckats igen. De okunniga, förbannade jävla föräldrarna gör livet surt för sina barn. Vad säger dom till sina barn? "Ja, du får dricka öl, men rör inte tvspelet!". Eller vadå?

I det här fallet är det föräldrarna som måste växa upp, inte barnen.

Jag måste ta upp ett fall som rör detta: Jag var i en spelbutik(GAME i Vällingby närmare bestämt), stod och tittade på nya PS3-titlar, när jag upptäcker de två personerna som står bredvid mig. En mamma och hennes son (ca 8-11 år gammal, inte så jättebra på ålderuppskattning), som också står och tittar på PS3-spel. Sonen verkar vara väldigt intresserad av Conan, ett ytterst blodigt spel (har prövat demot). Felet i den här situationen ligger i att mamman endast är ytterst tveksam till att hennes son ska få köpa/få spelet.

Det är den här föräldramentaliteten som ger oss spelare/spelen skulden för allt ont som händer, i alla fall här i västvärlden.

Här är i alla fall en ganska trevlig artikel från What They Play: http://www.whattheyplay.com/features/mothership-3-violence-an...

Läs den, den är ganska bra.

För att citera "sebulba666":

Men öl får de dricka tills de spöar upp nån sanslöst eller själva åker på tokstryk pga stöddigt fyllebeteende, köra rattfull och vandalisera.

C ya in da future.

Btw, chassiköpet blev lite uppskjutet, men det är inte alltför avlägset.;)

Och mamman och hennes son köpte inte spelet. Däremot fick sonen upp ögonen för ett annat spel med artonårsgräns precis innan jag gick ut från butiken...

#blogg

Medlem
Birabirabira, bärsbärsbärs! Men inget GTA!

Äsch, ser inget fel i om sonen skulle få ett spel som det är 18-årsgräns på. Så länge föräldrarna är medvetna att det är det så är det deras val. Jag har åtminstone alltid spelat vilket spel jag ville och kommer låta mina barn göra det.

Medlem

Mamman verkade ganska så förvirrad ("Nja det ser lite blodigt ut kanske"), som om de hade köpt spelet skulle jag kunna tänka mig att sonen inte skulle få spela spelet så fort mamman hade sett hur det ser ut ingame.:)

Edit: Dessutom tar ju just det spelet spelvåld till en högre nivå. Man kan ju hugga av armar och huvuden, sen har jag för mig att man får poäng för det.(Rätta mig om jag har fel)

Medlem

eyyy jag är citerad, känner mig som Winston Churchill

Mkt trevlig läsning här, KUTGJ

Edit: Sen ska väll tilläggas att jag dricker enorma mängder öl själv och har gjort under en lång tid så ölen ligger mig varmt om hjärtat också men är inte alls lika aggressiv på fyllan nu som för ett par år sen, men man har juh hamnat i myyycket trubbel pga alkoholen så jag pratar av egna erfarenheter, men en sak som är säker är att våldsamma spel gör en inte till en überaggressiv psykopat men OM det ändå skulle hända så är det föräldrarnas fel från första början, rätt och fel - vett och etikett är väll våra pärons skyldighet att lära oss, INTE Rockstar´s.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av sebulba666:

men en sak som är säker är att våldsamma spel gör en inte till en überaggressiv psykopat men OM det ändå skulle hända så är det föräldrarnas fel från första början, rätt och fel - vett och etikett är väll våra pärons skyldighet att lära oss, INTE Rockstar´s.

Pusselspel a là Popcap är däremot en stark kandidat till våldsamt beteende, iaf för mig ;).

Behöver ju inte vara föräldrarnas fel heller, kan vara felställt redan från födseln, även om det i större delen av fallen säkert är föräldrarnas fel, och troligen oftast samma föräldrar som skyller på våldsamma spel.

1
Skriv svar