Crysis: Warhead, you made my day!

Medlem
Crysis: Warhead, you made my day!

Tidigare idag så köpte jag mig ett exemplar av Crysis: Warhead. Detta gjorde jag i tron om att få en god stunds digital underhållning som skulle stilla mitt sug efter tung, högklassig action.

Nu när jag sitter här, fem timmar efter det att jag klarat spelet, så kan jag inte annat än att konstatera att jag fick vad jag sökte och till och med mer.

Crysis: Warhead är ett mästerverk. Det är underbart och ett stort kliv framåt i utvecklingen av moderna actionspel;
Det är billigt (299kr är verkligen inte fullpris), det är otroligt roligt med sin action som varar genom precis hela spelet och det är precis lagom långt för att man skall kunna klara det samma dag som man köpt det och således slippa den tid mellan spelsessionerna som får en att inte spela klart spelet.

Man spelar, som Ni alla vet, den färgstarka karaktären 'Psycho' från det första Crysis. Vad som gör att man märker någon skillnad mellan att spela som Psycho eller Nomad är att Psychos väg genom handlingen visas genom mellansekvenser i tredjeperson, någonting som får en att känna sig som åskådare i en interaktiv film snarare än den interaktiva filmens huvudperson så som i Crysis.

Gällande miljö och vapen så borde mycket vara detsamma från det första spelet kan man tänka sig, skillnaden är dock större än vad man anar och där Crysis hade en del överflödiga nivåer samt sektioner som man hellst glömmer, så har Warhead minnesvärd action från början till slut utan en enda tråkig stund. Jag älskar det.

Jag älskar att kastas från tät eldstrid till en annan tät eldstrid fylld med explosioner och dylikt. Jag tröttnar helt enkelt inte på att spela utan spelar och spelar fram tills dess att eftertexterna rullar. Spelet är helt enkelt fängslande på ett sett jag inte upplevt sedan jag spelade Metal Gear Solid 3: Subsistence. Det går så långt som att jag måste erkänna att även om jag älskade Crysis och placerar det högt på min lista över favoritspel så var det faktiskt inte lika fängslande som det kunde ha varit, det var snarare ganska anonymt.

För att skapa dessa minnesvärda strider så har man har i Warhead ökat banytorna markant, någonting tydligt märks när man spelar. Man går längst med banorna och stöter på fiendegrupp efter fiendegrupp i ett snabbt tempo vilket gör att speltiden flyger förbi. Man vill helt enkelt inte sluta eller att spelet skall ta slut.

Jag måste även inflika det faktum att antalet utomjordingar man möter har minskat markant, någonting som är oerhört uppskattat av mig då de är och alltid har varit otroligt irriterande. Man har istället balanserat fiendesoldater med utomjordingar på ett sätt som gör att man snabbt hinner glömma de irriterande utomjordingarna man nyligen dödat. Det man minns av spelet när man stirrar på eftertexterna är helt enkelt underbara eldstrider mot Koreanska soldater (Särskillt på en speciell bana där man attackerar en hel turiststrand som är läskigt lik Nissi-Beach på Cypern, en av de bästa upplevelserna jag någonsin varit med om inom spel). På detta sätt har man alltså lyckats att göra snöbanorna otroligt mycket roligare än vad de var i originalet.

Vad som är mest intressant med Warhead är dock att man lyckats klämma in två pararella handlingar i spelet och lyckats med det. Vi har dels handlingen från ettan sedd från ett annat perspektiv, men vi har även en handling med Psycho i centrum, alltså om saker som tidigare har hänt honom samt vad han går igenom på slagfältet. Vi får alltså en liten inblick i Psychos bakgrund, vilket gör att han känns som en mer realistisk och personlig karaktär.

Det är framför allt detta som gör att spelet blir mer oförutsägbart än andra liknande spel som utger sig för att vara fristående expansioner. Det är även detta som gör att Crysis: Warhead känns som ett alldeles eget spel istället för en spinoff på ett underbart spel.

Vad gäller grafiken så är spelet otroligt snyggt. Man har förbättrat tekniken i spelet samt finslipat effektanvändningen och arbetat för att göra spelmotorn mer lättillgänglig. Jag spelade spelet med alla inställningar på högsta möjliga nivå och det flöt på i ett antal fps mer än otiginal Crysis gjorde med samma inställningar. En välkommen uppdatering med andra ord.

Till vapenarsenalen så har det tillkommit ett par trevliga nyheter vilka jag hellst rekommenderar dig att upptäcka själv. Jag personligen hade inte behövt en uppgradering av vapenarsenalen då jag fullkomligt älskade de olika vapnen i originalet. Men för de som inte var helt nöjda så kan jag dock konstatera att vapnen tillför lite mer glädje än om man endast skulle ha återanvänt original-vapnen. De är helt enketl sjukt roliga och perfekt skapade.

Lägg till ett par underbara fordon samt en handfull banor där man färdas i dessa samtidigt som saker och ting sprängs härs och tvärs runtomkring en, så har du en ultimat spelupplevelse som INTE tar flera spelsessioner att klara av.

Jag nämnde tidigare att Crysis: Warhead är ett steg framåt i utvecklingen av moderna actionspel. Vad jag menade med detta var att ett actionspel spom går att klara snabbt, som representerar underbart hög kvalité samt säljs till lågpris är vad jag anser vara framtiden inom actionspel.

Att kunna köpa ett spel för en låg summa, spela klart det samma dag för att stilla actionsuget och sedan återgå till sina vanliga vardagssysslor, det är värt att satsa på. Billigt och lättillgängligt helt enkelt.

Crysis: Warhead är det mest intensiva jag någonsin spelat. Det är det snyggaste jag någonsin spelat, det har den mest engagerande storyn jag någonsin sett. Inte bästa, men mest engagerande. Det har ett underhållningsvärde jag sällan skådat samt ett återspelningsvärde som heter duga. Jag kan helt enkelt inte tröttna på det.

Jag kan inte annat än att starkt rekommendera Dig att köpa Crysis: Warhead med ens när du ser det för Crysis är en serie alldeles för bra för att skrotas på grund av alla idioter som laddar hem det. Köp spelet för det låga bris som utges, åk hem, installera och njut av det bästa actionspelet som någonsin skapats.

Crysis: Warhead ÄR bättre än Crysis och är absolut det bästa spelet jag spelat i år. Ja, det är bättre än Metal Gear Solid 4 i sina spelmoment. Jag kan helt enketl inte komma på någonting som har varit bättre än det under detta året. Crysis: Warhead är det bästa jag spelat under 2008 och det verkar som att det står ohotat året ut.

Crysis: Warhead definerar digital underhållning och jag ser fram emot att kunna publicera en recension av spelet inom kort.

//Kebbe

#blogg

Medlem
Crysis: Warhead, you made my day!

Älskade Crysis... tills att man kom till gruvorna. När de tog bort det som gjorde Crysis så bra, friheten, och gjorde det till en CoD-liknande railshooter så föll det spelet ganska hårt.

Men din och 1UPs recension av Warhead har fått mig intresserad. De verkar ha helt gått tillbaka till att köra på öppna områden... kanske får bli ett köp.

Ska du skriva en till recensionen? För vad var det här egentligen förutom en recension?

Medlem

Hehe, man kan tro att det här är recensionen, men i den jag skall skriva hade jag tänkt att gå lite mer djupare in på de positiva och negativa aspekterna i spelet. Om jag märker att det inte blir så annorlunda från vad jag skrev i denna bloggen så låter jag det vara.

Det är absolut värt ett köp, jag kan lugna dig genom att säga att frihet är nyckelordet i 90% av banorna.

Medlem

Spelet var grymt men extremt kort.
Jag föredrar paradis delen den var även den väldigt kort i detta spel, medans is världen verkade vara minst 70% av hela Warhead.

Snyggt som fan var spelet nu också och mer optimerat , men snyggast är det inomhus i grottorna / mines med vatten som läcker in. Ett skräckspel med den här motorn vore perfekt.

Medlem

Jag vet inte om jag kan hålla med då delen i is-världen utspelades i ett sträck medans paradis-delen var uppdelad, lägger man samman paradis-delarna och jämför med delen i is-världen så tror jag att fördelningen blir runt 50-50.

1
Skriv svar