Moderkortet pulvriserat till aska :(

Medlem
Moderkortet pulvriserat till aska :(

Alltså det verkar inte finnas någon ände på mitt datorkrångel just nu. Det är som om något högre väsen har konspirerat mot mig och allt vad elektronik heter. I ett tidigare inlägg skrev jag ju om att hårddisken hade förlorat partitioner, det var dock vara början. Emellan detta har nu en Athlon 4600+ som jag hade i en annan dator lämnat in för gott (som tur är hade jag en sketen 3500+ liggandes att ersätta den med).

Men det senaste nu, är att moderkakan till min speldator har gått upp i rök, det värsta med det hela är ju att det i detta fall var självförvållat. Moderkortet i fråga var ett "halvbudgetkort" av märket Gigabyte, närmare bestämt ett GA-MA790X-DS4. Till det kör jag min Phenom 9950BE. Självklart, halv datornörd som man är, så kör man ju processorn klockad. Har kört helt stabilt med 1,42v i 15,5*200= 3100mhz / kärna tidigare. Men när jag nu i veckan fick hem en ny cpu-fläkt (Nirvana NV-120) så tänkte jag att vatusan, lite till ska vi väl kunna kräma ur amd-skiten.

16*200 = 3200mhz, no problems. Klockade ända upp till 3400mhz/kärna och det gick bara finfint, processorn låg just över 40 grader celsius vid load och alla andra parametrar var helt i sin ordning. MEN, när det ödestriga talet 17,5*200=3500 knappades in i bios blev det tvärstopp. Total blackout, datorn startade inte ens. Antagligen ville processorn ha för mycket ström och moderkortet kunde inte leverare detta, varvid strömmatningen på moderkortet pulvriserades till mycket mycket små sot-molekyler.

Har efter en massa trial-and-error iallafall kommit fram till att det "bara" var moderkortet som kastat in handduken. Har aldrig varit med om något liknande i överklockningssammanhang, oftast brukar ju bara OS:et haka, eller få blåskärm. I värsta fall brukar ju OS:et inte ens laddas vid överklockning. Så ett litet varningen finger utfärdas till er som skall klocka era phenoms - Var försiktiga! (iallafall om ni inte sitter på ett moderkort i den högre prisklassen).

Inget ont som inte har något gott med sig, likt en fågel-fenix kommer ett nytt moderkort flygandes. Har lagt en beställning på ett Asus M3A79-T Deluxe nu. Verkar vara ett riktigt bra kort med 790FX och den nya sydbryggan SB750 vilket skall ge riktigt goda överklockningsmöjligheter. För ett som är säkert, klocka det kommer jag att göra igen

#blogg

Medlem
Moderkortet pulvriserat till aska :(

Jag är imponerad att du inte ger upp. Dyrt intresse tyvärr. Hehe

Medlem

Fick själv lite konstigt strul i förrgår, burken frös helt och hållet. Startade om datorn och den hittar inte DVD läsaren längre och Windows vägrar att boota. Stänger av och låter nätagget vara av en stund. Bootar upp 10min senare utan någon klockning och allt fungerar prima. Min gissning är att min nordbrygga behöver bättre kylning, då den blivit ganska varm innan. Men jag är lite förvånad att den krascha just då, satt ju i idle i windows.

Otur du har haft iaf, konstigt att inte moderkortet klarade sig ändå. Fast det är klart, att ändra spänningen kanske är lite för krävande för mellannivå moderkort.

Medlem

Dom säger ju att datorer skall tänka logiskt. Men de sätt en dator kan krångla på är inte logiskt på något sätt och vis. Tror inte ens atomacceleratorn i Cern skulle kunna klura ut denna ekvation. Iofs har väl atomacceleratorn också kastat in handduken läste jag, skulle ta 2 månader att laga. Kanske dom överklockade den för mycket också?

1
Skriv svar