Frågor kring jobb som speltestare under 18?

Inaktiv
Frågor kring jobb som speltestare under 18?

Har funderat länge nu på detta och skulle faktiskt kunna satsa på det.
Hur ser det ut idag om man skulle vilja bli spelrecensent/speltestare om man är under 18?
Har mycket retro i blodet och är haj på att ge spel kritik och håller inte på med så mycket annat än spel.
Var borde man vända sig för att detta skall bli verklighet?
Kan tillägga att jag aldrig använder förkortningar i mitt skrivande och skriver moraliskt efter eget beslut.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Kan inget smack om detta, men det är ju alltid bra att ha en portfolio. Några recensioner som du har skrivit genom åren.

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:

Kan inget smack om detta, men det är ju alltid bra att ha en portfolio. Några recensioner som du har skrivit genom åren.

En strategi som jag har tänkt mig är att jag ska börja med småspel och sedan gå hela vägen till större och större spel.
Har tyvärr ingen bakgrund med recensioner men det är om jag skulle skriva en privat recension som jag sedan kan skicka in.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av flaseb:

Har funderat länge nu på detta och skulle faktiskt kunna satsa på det.
Hur ser det ut idag om man skulle vilja bli spelrecensent/speltestare om man är under 18?
Har mycket retro i blodet och är haj på att ge spel kritik och håller inte på med så mycket annat än spel.
Var borde man vända sig för att detta skall bli verklighet?
Kan tillägga att jag aldrig använder förkortningar i mitt skrivande och skriver moraliskt efter eget beslut.

Nej det är ingen som kommer hyra in en 15åring för att recensera deras spel, tyvärr.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Du kan börja blogga eller något. Sätt igång och recensera så bygger du samtidigt upp din portfolio och färdigheter.
Om du är tillräckligt bra och söker aktivt kanske du får in foten någonstans?
Får du en populär blogg så kanske någon får upp ögonen för dig?
Ring runt och hör om någon vill ha en praktikant som vill lära sig branchen.

Störst chans har du säkert om du efter gymnasiet väljer någon lämplig utbildning. Om du då dessutom kan visa att du publicerat saker i åratal så ökar du dina chanser. Tyvärr lär du spräcka 18-årsgränsen där.

Bara de tankar jag fick angående din fråga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vad menas med "skriva moraliskt"?

Sen är du 15 bast. Mitt tips är att satsa 100% på plugget först. S


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Om din högsta dröm är att bli speltestare läs klart gymnasie+högskola med goda betyg samtidigt som du lägger ner energi på att hitta några spelutvecklare så du kan fråga dem vad du behöver kunna.

Perfekt engelska, enormt bra berättarförmåga och lite erfarenhet i spelutveckling själv? Som tidigare nämnt givetvis någon gymnasie och högskoleutbildning i huvudtaget.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Okej, tack alla för era svar
Vilken linje passar bäst för detta?

Jo blogg är nog en bra idé, gäller bara att hitta en bra start, till exempel vilket sätt som är det bästa för att hitta läsare och för att dem inte ska rata en på direkten.
Funkar det att fråga Aftonbladet och liknande tidningar tror ni? Vet att dem har speltestare och såg att folk klagade på en viss person som skrev väldigt dåliga recensioner. Har ni några andra liknande att tipsa om?

Skrivet av Nestor:

Vad menas med "skriva moraliskt"?

Sen är du 15 bast. Mitt tips är att satsa 100% på plugget först. S

Det jag tänkte på var att recensioner är som bäst när folk skriver fint och kloka saker på ren svenska.
Tänkte att det kanske skulle ge mig extra chans.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Du bör lära dig skillnaden på "de" och "dem".

Medlem
Skrivet av flaseb:

Okej, tack alla för era svar
Vilken linje passar bäst för detta?

Passar bäst och passar bäst...vad du läser på gymnasiet är mer eller mindre irrelevant. Ska du syssla med journalistik på professionell nivå är det din högskoileutbildning som räknas.

Kör natur. Det är bredast, så du har alla dörrar öppna.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Du bör lära dig skillnaden på "de" och "dem".

Tänkte du på "Vet att dem har speltestare",
"Vet att de har speltestare", nu skall det vara rätt.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av flaseb:
Skrivet av båtsman:

Du bör lära dig skillnaden på "de" och "dem".

Tänkte du på "Vet att dem har speltestare",
"Vet att de har speltestare", nu skall det vara rätt.

"... för att de inte ska rata en på direkten"

"Vet att de har speltestare"

Kan du engelskans "they" and "them"? De/dem är svenskans motsvarigheter och ska användas likadant. Finns även andra tumregler att gå efter. Behöver du fler tips, googla på "de eller dem" så finner du svar.

Lycka till!

Medlem

Eftersom utbildningarna i gymnasiet ligger så nära varandra att man i princip kan byta från fordon till NV efter ett år(nästan) så spelar det ingen större roll vilken linje du går. Men känns som Samhällslinjen är ett bra val för framtida skribenter/recensenter.

Nestor har iofs en poäng. Dessutom brukar NV vara den tuffaste linjen, vilket på papper kan visa att du är en hårt arbetande person.

ang de/dem så borde en intensivkurs i ämnet vara obligatoriskt i grundskolan, men det är OT.

Medlem
Skrivet av flaseb:

Har funderat länge nu på detta och skulle faktiskt kunna satsa på det.
Hur ser det ut idag om man skulle vilja bli spelrecensent/speltestare om man är under 18?
Har mycket retro i blodet och är haj på att ge spel kritik och håller inte på med så mycket annat än spel.
Var borde man vända sig för att detta skall bli verklighet?
Kan tillägga att jag aldrig använder förkortningar i mitt skrivande och skriver moraliskt efter eget beslut.

dream on kid:(


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Att börja träna i bloggform är nog en bra idé.

Förutom de/dem som redan nämnts så skriver du väldigt ofta meningar utan att redogöra för vem/vad meningen handlar om (exempel nedan). Det ser nog så illa ut i ett forum men om det skulle publiceras dylika meningar skulle det se katastrofalt ut

Skrivet av flaseb:

Har funderat länge nu på detta och skulle faktiskt kunna satsa på det

Lycka till!

Medlem

Du kan testa att skapa en blogg här på FZ och recensera spel, har du tur läser folk den och ger kritik.

Ett annat tips är att läsa mycket; böcker, tidningar et cetera. På så sätt får du en känsla för språket som är svår att få på annat sätt. Det viktigaste är dock hårt arbete, du måste skriva, skriva, skriva!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Du kan testa att skapa en blogg här på FZ och recensera spel, har du tur läser folk den och ger kritik.

Ett annat tips är att läsa mycket; böcker, tidningar et cetera. På så sätt får du en känsla för språket som är svår att få på annat sätt. Det viktigaste är dock hårt arbete, du måste skriva, skriva, skriva!

Skall nog skissa lite recensioner som kladd och så får jag välja ut vilka jag tycker verkar bra, sen får jag se om jag skapar en FZ blogg eller om jag postar här i tråden.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av flaseb:

Har funderat länge nu på detta och skulle faktiskt kunna satsa på det.
Hur ser det ut idag om man skulle vilja bli spelrecensent/speltestare om man är under 18?
Har mycket retro i blodet och är haj på att ge spel kritik och håller inte på med så mycket annat än spel.
Var borde man vända sig för att detta skall bli verklighet?
Kan tillägga att jag aldrig använder förkortningar i mitt skrivande och skriver moraliskt efter eget beslut.

en riktigt bra början är ju ifall du skaffar en hemsida eller blogg å börjar göra Recensioner där så du har lite material att visa samt hittar ett bra sätt att skriva dom på.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Inaktiv

Rubrik:
Smackdown tar sig an Raw i spelvärlden ännu en gång, denna gång i årets upplaga.

Text: Nu är det dags att ta i med grepp,slag och vinna titlar igen, nu när brottningssportens kändaste spel har hamnat i affärshyllorna igen.
Hela 65 karaktärer med både låsta, lättviktare och tungviktare som skall uppgöra i ringen med många variationer av slag och grepp.
Det första som spelaren upptäcker är nog den nya Training Facility, som är som Fifas senaste innan meny spel där du bland annat kan välja både spelar karaktär och motståndare.
Som grädde på moset så kan man även spela mot en andra spelare eller mot AI.
Det exesterar även en checklist som bockar av varje typ av grepp,slag,signature,finisher och mycket annat som man kan göra i spelet när du gör dem i Training Facility.
Du kan nu även ändra en Superstars ability och skapa nya teams eller ändra en nuvarande med att välja olika karaktärer och välja namn som sedan kan vara roligt att ha med i sin story,
för det är just en av nyheterna, Story Designer.
Lägg till olika karaktärer i olika scener för att få till en dramatisk händelse eller en mer komisk.
Man kan även lägga till textcitat och musik i bakgrunden till din scen.
Du kan välja exakt vilka dagar eller events du vill att matcher skall göras med speciella karaktärer och egen gjorda cutscenes.
Det finns även tillgänglighet att ändra rivaler och allierade till alla karaktärer i spelet efter egna behov.
Karriärläget är precis som vanligt att du både kan använda en Superstar eller din egna karaktär som du själv skapat.
Bemästra sedan både mer opopulära titlar och mer stora titlar.
Du kan även skapa en finisher där du kan trixa med olika sekvenser och grepp i en stor och våldsam blandning, antingen smidig som en ninja eller stor och stark som Big Show.
I samma skapar krets så kan du även redigera exakt vilka slag och grepp som din karaktär skall ha, i precis alla lägen.
Som vanligt så kan du spela online, men det är bara små förändringar sedan i fjol.
Grafiken är lika stel och glitchig men detaljer som hår och smycken är vackra när dem fladdrar fram och tillbaka i ragdoll form.
Road to Wrestlemania håller i sig än och har faktiskt blivit en aning bättre, med väljbara karaktärer som Edge, Shawn Michael, Randy Orton och övrigt som Brand Warfare som är som förra årets samarbetsläge med Rey Mysterio och Batista, nu istället med Triple H och John Cena.
Även här kommer en nyhet vilket är att du kan spela Road to Wrestlemania som en diva, Mickie James som visar hur det ser ut för tjejernas del i wrestlingvärlden.

Betyg:

2 av 5

+
Lite smått underhållande för stunden men spelet läggs tillbaka efter några få minuter, men lusten att spela kommer strax tillbaka
Många karaktärer
Story Designer är även kul att bara leka med
Du kommer inte närmare wrestling virtuellt än såhär

-
Grafiken har ingen synlig förbättring sedan i fjol
Ruggigt buggigt
Långsamt...
Inte många nyheter, hade behövts fler


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Inaktiv

Ingen FZ recension av Smackdown vs Raw 2010, men lite mer Aftonblads aktig tycker jag med bitar kopierade från FZ.
Min första recension någonsin som gjordes med ett stödordspapper och några timmar gameplay.

Skrevs i en readme fil.

Valet av spelet var att ingen recension har lagts ut än på FZ, så jag inte behöver jämföra och försöka göra bättre. Blir oftast bara fel då.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Lite väl mycket av din recension handlar om vad man kan välja i menyerna. Det framkommer inte så mycket om hur det faktiskt är att spela?

Texten känns ganska upprepande: "...sedan väljer du detta och sedan detta osv".

Försök att undvika att samma ord återkommer ofta. Att använda "igen" två gånger i samma mening i början känns inget vidare.

Grejen med "riktiga" texter är att de som skriver oftast spenderar åtskilliga timmar på att skriva en text.

Skriv - läs - ändra det som inte känns rätt - läs igen osv. Practice makes perfect!

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Lite väl mycket av din recension handlar om vad man kan välja i menyerna. Det framkommer inte så mycket om hur det faktiskt är att spela?

Texten känns ganska upprepande: "...sedan väljer du detta och sedan detta osv".

Försök att undvika att samma ord återkommer ofta. Att använda "igen" två gånger i samma mening i början känns inget vidare.

Grejen med "riktiga" texter är att de som skriver oftast spenderar åtskilliga timmar på att skriva en text.

Skriv - läs - ändra det som inte känns rätt - läs igen osv. Practice makes perfect!

Tack så mycket, detta var en snabb recension som jag bara skrev på några minuter, håller med om att den var väldigt upprepande, var därför jag skrev att det inte var en FZ lik recension. Tycker ändå att den visar rätt mycket men antar att man behöver skriva om hela karriärsläget med matcher och ability levlar och så vidare.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Det enda som gäller är att öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Undvik gärna wall of text med.
Ganska oattraktivt att läsa en text utan mellanrum.

Inaktiv

Som du själv skrev så börja med mindre spel, dels är det lite mindre att tänka på och inte lika mycket att gå igenom så att du inte känner att du måste gå igenom allt.

börja tex med World of Goo eller liknande spel som är lite enklare spelmässigt men ändå stora nog att fylla ut en text med innehåll, för att sedan gärna lägga upp på en blogg.

Sedan skriv, skriv och åter skriv, övning ger färdighet, finns inga genvägar

Medlem

När du skrivit färdigt texten så lägg den åt sidan en stund och läs igenom den igen senare. Det kan vara ett bra sätt att få en uppfattning om hur den känns att läsa och samtidigt hitta eventuella fel.

Inaktiv

Att skriva handlar till 20% om att skriva, och till 80% om att skriva om. Det vet alla vettiga skribenter, kom ihåg det!

Medlem

Ett bra sätt att kontrolläsa en text kan vara att läsa den högt, då är det lättare att få reda på om texten stakar sig eller om man missat något ord.

Medlem

yes, eller helt enkelt ge den till en kompetent människa som läser igenom texten och ger snabb och enkel konstruktiv kritik.

Inaktiv

Det där var lite slöskrivning, istället för stödord så tror jag att man borde skriva under spelets gång om det mesta som händer i storyn.

Men får man skriva vad som händer under spelets gång i recensioner?
Eller kan någon ta illa upp att man avslöjar för mycket?


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

12
Skriv svar