GTA IV suger (delvis)
Nej, jag har inte klarat GTA IV än, och det finns en ganska bra anledning till det: uppdragsdesignen är värdelös. Jag spelade några timmar igår kväll, och precis som alltid när jag sätter mig med det spelet fängslades jag av storyn, och interaktionen med de personer man träffar i spelet (även om den är lite för begränsad och konstlad - är det NÅGON som tycker att det är kul att "bowla" med sina kompisar i GTA IV?). Och precis som alltid förvånas jag över att en spelstudio som kan framställa en så fantastiskt upplevelse (utanför själva uppdragen) inte har lärt sig någonting alls om spelbarhet sedan sitt första spel! Att spela om ett 20-minuters uppdrag för att man dör av att ramla av en bro eller något i slutet är inte spelglädje - det är rent ut sagt dålig design, och GTA-spelen har mer av det än kanske någon annan spelserie. Därför kommer det att ta mig ett halvår till att klara det här spelet, men vad gör väl det när jag njuter i fulla drag av att bara VARA i Liberty City, så länge jag inte behöver bowla eller utföra krystade uppdrag.
lugn, dä ordner sig.
Eftersom vi ändå håller på och gnäller på GTA IV måste jag få kasta lite skit över den "förbättrade" fordonsfysiken, ärligt så kan jag inte minnas att man i 40km/h brukar få sladd i en kurva som gör att bilen helt tappar greppet och spinner ca 40 varv, tyckte bättre om den gamla "overkliga" fysiken måste jag säga.