Vartåt, och en köksbesvikelse

Medlem
Vartåt, och en köksbesvikelse

För några år sedan fick jag en Global-kniv i present - den du ser på bild ovan. En liten sådan, visserligen, men ändå en Global - enligt knivexperter på onlineforum överallt riktigt bra knivar, fast <b>lite för mainstream</b> för den som helst vill ha grisdyra japanska kockknivar med mönstervällt stål och någon berömd smeds signatur på bladet.

På sista tiden har jag utvecklat ett intresse för just köksknivar, eftersom jag har börjat laga mat lite då och då istället för att köpa fiskpinnar hela tiden, och funderat allvarligt på att köpa en eller två riktigt, riktigt bra (och tyvärr då också riktigt, riktigt dyra) knivar för att göra matlagningen lite roligare (min favorit hittills är Wüsthofs Ikon-serie, men först måste jag råna ett par pensionärer eller liknande för att ha råd - ni vet, sånt vi tv-spelspåverkade ligister gör på kvällarna).

Hursomhelst, jag kommer ifrån ämnet. Idag satt jag och kollade <b>kockknivsporr</b> på Ebay, och hittade en länk om hur man känner igen fejkade Global-knivar. Eftersom den enda bra kökskniv jag äger är just en sådan klickade jag på länken ifråga, och insåg efter några sekunders läsning att den kniv jag trott var en storstilad gåva i själva verket var en ynka kopia! Kines-skit i diskbänksstål, helt enkelt! Så snopen kan man bli om man rotar för mycket i det som tidigare verkat så bra. Den som är intresserad av detaljerna noterar att min kniv ovan inte har något (r)-märke ovanför L:et, och att prickarna på handtaget inte utgör perfekta linjer, utan nästan går ihop på några ställen. Det går också att skrapa ur lite färg ur dem, medan originalknivarna inte är målade alls, utan anodiserade. Men okej, jag måste medge att jag ändå tyckte det var <u>lite</u> kul att jag faktiskt upptäckte att min kniv var fejk - <b>spänning i vardagen</b>, helt enkelt.

Det ovanstående är inte en hänvisning till något särskilt, även om jag ett tag funderade på att försöka väva in mina funderingar om var jag ska blogga när sladden dras ur <b>Super PLAY-servern</b>. Det gick dock inte, och eftersom jag ändå inte har något upplysande att komma med där än så relaterar jag bara denna gulliga lilla historia utan vidare kommentar, och återkommer om mitt fortsatta bloggande.

#blogg

Medlem
Vartåt, och en köksbesvikelse

Får du inte hoppa på Blog 'Em Up eller så?


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Inaktiv

Oj, nu måste jag gå och kolla ifall min pappas Global knivar är fejk!

Du hoppar antingen på en existerande blogg eller så skapar du din egen.

Vill du skriva på engelska kan jag nog trycka in dig på The Fool Som en extra utmaning menar jag.

http://otoboku.se/2009/08/14/the-fool-is-looking-for-co-blogg... om du är intresserad.

Annars så finns ju Ludus Obscura, Blogemup eller så startar du ett eget ställe antingen via wordpress.com där du får en blogg gratis eller så skaffar du dig en egen domän där du skriver och kanske lockar till dig andra som vill skriva.

Möjligheterna är stora om man säger så

Vad du än väljer, hoppas jag att du trivs med ditt val.

Till knivarna, förbaskat också. Det var synd.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Tycker alla borde fatta grejen efter "Liftarens Guide till Galaxen"

LASERSVÄRDSKNIVARSOMROSTARBRÖDETMEDANMANSKÄRDET är ju insta win.


signatur

8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Och du som ville bli något.

Inaktiv

En

eller

Hade jag inte tackat nej till. Eller var för inte båda!
Ska höra med tomten om vad han säger.

Men den sexigaste kniven som jag har är en Santoku från Kai Shun's Pure Komachi-serie


signatur
Medlem

Haha, borde ha fattat att någon annan också sitter och surfar knivporr på kvällarna :). De japanska knivarna är rätt sexiga, och inte så dyra på t ex Japanesechefsknives.com eller vad det nu heter, men jag har fastnat rätt hårt för just Wüsthof Ikon - de är så snygga!

Tack för förslagen om bloggande, blir nog en egen blogg i all blygsamhet, men jag vet inte än. Ska försöka reda ut hur man gör när man frilansar nu för tiden först :).

Inaktiv

Du bör kolla in Kyocera's keramiska knivar, köpte några åt morsan och farsan i Tokyo. Snacka om grymma, man skär ju allt som om det vore smör

Det är knivporr Sen är ju vita knivar så jäkla sexigt!


signatur

"Building the Future and keeping the Past alive is one and the same thing"

Medlem

Kniv som kniv, din kopia fungerade säkert skitbra till den visade sig vara fake.

Använder själv en billigare kniv (20cm-kockkniv); Kasumi Titanium, vilken jag är riktigt nöjd med.

http://www.wheesh.com/product/340/sm22020bl/kasumititanium20c...

1
Skriv svar