När jag förlorade oskulden

Skägg.
10 Chambers
När jag förlorade oskulden

Den här texten handlar om sex. Om du tycker att sex är obehagligt, stötande, dumt eller tråkigt föreslår jag att du slutar läsa nu.

Efter den diskussion om kvinnobilder och sexuellt innehåll som följde efter min Red Alert 3-recension kom jag att tänka lite på det där med sex i spel. Det har ju definitivt blivit vanligare med sex i spel på senare år och då inte bara som filmiska hintar eller antydanden utan faktiska möjligheter för dig/din avatar att ha sex i ett spel.

Då ställde jag mig frågan, när var första gången "jag" (min karaktär) hade sex i ett spel? Det tog en tids fundering och jag är inte helt säker på om jag minns helt rätt, men om inte mina minnen sviker mig var det en Drow vid namn Phaere Despana som tog min speloskuld, eller rättare sagt min bard Eide Glims. Det var en befallning från Drowens sida och genom att acceptera undveks en eventuell dödlig situation. Men från Eides sida var det samtidigt en reaktion på en evighet av visad affektion för halvalven Jaheira, som dock aldrig besvarades till fullo då hon inte helt kunde sluta sörja sin bortgångne make Khalid*. Det var en påtvingad situation och inte särskilt trevligt alls. Efteråt skämdes jag. Jaheira sa att hon förstod, men det hördes på hennes röst att hon var sårad. Hon och Eides relation blev aldrig riktigt bra därefter.

Nuförtiden är det dock vanligare med sex i spel än vad det var för tio år sedan, då ovanstående utspelade sig. Så sent som för två veckor sedan hade "jag" sex i #Fable II och eftersom jag nyss har börjat spela Fallout 3 gissar jag att det snart blir sex igen. Inget sex i de två senaste spelen jag klarade dock; #Call of Duty: World at War och #Tomb Raider: Underworld. Men jag försöker komma på i hur många spel man faktiskt kan ha sex - som ett aktivt val liksom? Här är några jag kommer på på rak arm, men jag vet att det finns många fler;

GTA-spelen
Fahrenheit
Mass Effect
Fable 2
Baldur's Gate 2
The Witcher
Fallout 3

Kommer ni på fler. Och hur var er debut?

/Emil

* Om du inte känner igen något av det här, så behöver du genast spela #det här spelet

#blogg


signatur
1
Skriv svar