Lite fundering kring Arkad topp 10 position och tankar om Virtua Fighter?s framtid ?

Inaktiv
Lite fundering kring Arkad topp 10 position och tankar om Virtua Fighter?s framtid ?

Lite fundering kring Arkad topp 10 position och tankar om Virtua Fighter's framtid ...

Appropå Decenber 2008 Arkad Topp 10
Är faktiskt smått glatt överraskad över Virtua Fighter's position i månadens Arkad topp 10. Trots en uppgradering i form av Virtua Fighter 5 R så hade jag nästan räknat med något nedåtgående tendens p.g.a. den hårda konkurransen. Som jag ser det idag så finns det gott om tecken som tyder på att det skulle lika gärna kunnat peka nedåt ...
Den moderna generationens Virtua Fighter har redan haft sin storhetstid med Virtua Fighter 4 Evolution med start Virtua Fighter 4 som revolutionerade inom den moderna grenen fajting. Allt detta hände redan år 2001 med pik kring 2003~2004 ... Men hur ser Virtua Fighter's framtid ut då? Pratar vi om de stora förändringarna är framtiden väldigt osäkert. Virtua Fighter har redan släppt 4 ala Evolution uppgraderingar, 3tb, Evolution, Final Tuned och R. Att upprepa en stor revolution som Virtua Fighter 1 2, 3 och 4 gjorde ser jag som högst osannolikt, även då om spelet heter Virtua Fighter ...
Att skapa revolution inom fajtinggrenen är ingen lätt uppgift, speciellt när det handlar om ett arkadspel som har överlevt och toppat i över 10 års tid, vilket är nog imponerande! En tillfälligt nedåtgående tendens är snarare oundvikligt. De måste finna nya väger för att hitta nya fans, men samtidigt försöka hålla kvar alla tidigare fans som har följt med och stött utvecklingen av Virtua Fighter. De som då var 20 år är idag 30+. Att skapa ett spel som passar både old och helt ny generation med andra livs syn och förväntningar är lika svårt som att få ut Hadoken från en Byakko!
Virtua Fighter 5 R är det senaste inom Virtua Fighter. Men det finns idag inget tecken som tyder på att spelet skulle kunna sitta säkert i toppen vilket vi redan har sett indikationer på med svårigheter att sitta stadigt kvar eller ens nå pallplaceringen. Hur länge den här situationen varar är mycket osäkert p.g.a. den hårda konkurransen. Så vad beror uppgång just den här gången då? Eller fortsätter det uppåt?
Bra fråga ...

¤ Bara en slump ... ? Kanske, sånt händer inom statistiken ...

¤ Kakutou Shinseiki 5? Ja, kan faktiskt mycket väl hända ...

¤ Hård konkurrans ... ? Jovisst, en parameter som spelar stor roll.

En annan intressant men något oroande utveckling är Street Fighter 4 som hittills inte ens nått pallplaceringen. Kan det vara nåt med balans eller patch? Jag får en känsla av att Street Fighter 4 snack är större i väst än i Japan samtidigt som konsolversionen verkar vara väldigt het. Jag är ingen expert på Street Fighter så jag vet inte. Men så som jag ser det så har Street Fighter verkligen fått en av sina (på sätt och vis) revolution i och med Street Fighter 4 med rejäl visuell uppgradering. Men det kanske inte räcker trots att spelet heter Street Fighter? Är det för hårt konkurrans kanske?

Läs vidare >>

#blogg

Medlem
Lite fundering kring Arkad topp 10 position och tankar om Virtua Fighter?s framtid ?

Hur ser det ut för en eventuell konsoll version av Virtua Fighter 5 R? Skrev på petitionen som VFDC bedrev i hopp om att en dag kunna spela VF 5 online på Playstation 3. Man kunde egentligen fått det hela överstökat genom att bara patcha onlineläget likt Dark Resurrection.


signatur

Upon a soapbox of nerdom.

Inaktiv

Mechar:

Som jag ser det så känns situationen en aning osäkert ...
Jag och säkerligen många trodde och hoppades på en kommentar från SEGA ang konsolrelease av Virtua Fighter 5 R till konsol innan årets slut 2008 men sådant kom aldrig ...

Men hoppet är inte ute ännu. Det pågår just nu ett av största fajting turnering i Japan, Kakutou Shinseiki 5 (final i mars). Vid sådant stora officiella turneringar är det inte helt ovanligt att SEGA går ut med nån press release snack. Tidsmässigt är också rätt så lägligt i och med att Virtua Fighter 5 R har varit ute ett tag och har balanserats väl med ett antal patchningar.
Fast det som säger emot en release är den osäkra marknaden. Men samtidigt, ifall SEGA gör en bra konsolversion ala Virtua Fighter 4 Evolution + bra onlineläge tror jag att det inte är helt omöjligt att de får upp försäljningen något ... Men att återigen använda samma releasetaktik som från Virtua Fighter 4 till Evolution ser jag som något tveksamt rent business mässigt, även om det inte finns nåt annat val just idag ...

Tekken, NamcoBandai har sen tidigare en nära samarbete med konsolmarknaden till skillnad mot SEGA som ständigt får jobba med konsolkonvertering. Man önskade att SEGA också hade en lika stark tradition som Namco ang konsolkonverteringen men de två företag verkar jobba på ett helt annat sätt ...

1
Skriv svar