GTA made me do it

Skägg.
10 Chambers
GTA made me do it

Läser på FZ att Thailands hälsoministerium (Harry Potter har för övrigt skadat mig då jag för en stund trodde att det var någonting som härrörde från J.K Rowlings böcker) har listat de tio farligaste spelen - naturligtvis i samband med det uppmärksammade rånmordet tidigare i veckan.

Så här ser den ut:

1. GTA
2. Manhunt
3. Scarface
4. 50 Cent - Bullet Proof
5. 300: The Video Game
6. The Godfather
7. Killer 7
8. Resident Evil 4
9. God of War
10. Hitman: Blood Money

Spelar du något av de här spelen spelar det alltså ingen roll om du normalt hjälper både gamla tanter och gubbar över gatan, du lider med ens stor risk att när som helst mörda någon med berått mod. Ganska skrämmande när man tänker på det, eller hur? Och har du redan spelat ett eller flera av de här spelen är du förstås totalt körd...

Jag tänker inte ge mig in i spelvåldsdebatten, åtminstone inte här och nu, utan nöjer mig för stunden med att konstatera att det känns fullkomligt förkastligt att spelmediet på något sätt blivit en giltig syndabock för förbrytare under de senaste åren - alla med något förstånd i behåll inser naturligtvis att det inte är för att ta ställning i spelvåldsdebatten som dessa galningar pekar på GTA som förklaring till sina oförsvarliga handlingar. Nej, det handlar naturligtvis om att man kommer undan lättare om man kan röra upp en debatt, som i mångt och mycket nu kommer att överskugga det faktum att den här mannen stack en kniv i en taxichaufför och tog hans liv. På något sätt känns det väldigt sorgligt att brottslingen i fråga redan nu "kommit undan" genom att föra över fokus från ett hemskt brott till en debatt som kommer att få långt mer nyhetsutrymme eftersom det är vad konservativa know-it-all's och allehanda andra felvaggade går igång på.

Lägg även märke till hur man rangordnar cel-shade-röran Killer 7 som farligare än exempelvis Hitman: Blood Money, där det åtminstone i någon utsträckning handlar om en bild av mänskligt våld. Notera även hur man anser att det 10+ år gamla original-GTA:t är det farligaste - med sina åh, så naturtrogna miljöer och högupplösta blodsutgjutningsanimationer. Och något utrymme för misstag finns ju inte heller då man så noga kommit ihåg att sätta ut 4:an efter Resident Evil.

Plötsligt känns det väldigt Harry Potter igen - lite som att den här listan sprungit ur en sorteringshatt...

Länk till nyhetssajten som rapporterar om händelsen:
[http://asia.cnet.com/blogs/technology-thailand/post.htm?id=63005621#talkback

#blogg


signatur
1
Skriv svar