Liten tanke, kanske dum

Skägg.
10 Chambers
Liten tanke, kanske dum

I dagarna har en av världens största utgivare i spelföretaget Activision dragit sig ur mångmiljonprojektet som är PC Gaming Alliance - en intresse- och branschorganisation med avsikt att främja datorspelandet. Jag hade äran att gästa en av deras föreläsningar under ett i all mening ganska så tråkigt pressevent för Logitechs produkter i London förra - eller om det var förrförra - året. Genast fattade man misstanke i och med att man hade för avsikt att föreläsa om "det som är bäst för branschen" i ett kommersiellt sammanhang. Och det blev knappast bättre när det satte igång: under ungefär en timme spatserade utvalda representanter från Nvidia, Intel och diverse andra aktörer omkring på scen och fullkomligt gormade: våra grafikkort klarar saker som konsoltillverkarna bara kan drömma om! Bättre grafik var alltså, lustigt nog, ett av de flitigaste argument man använde sig av - det bästa argument man funnit för att förklara PC-formatet existensberättigat. Man menade helt enkelt på att: PC-spel är snygga, alltså finns de. Det är ett konstigt resonemang. För när slutade grafik vara mer än bara halvintressant? Just det, för ett par år sedan. Det är en ganska svag argumentation: snygga spel. Jag vet inte hur det är med er, men jag vill ha underhållande spel. Peggle, Zombies vs. Plants och Braid må - ur rent tekniskt perspektiv då - se ut som skit, men de spöar de flesta AAA-titlar i fråga om... tja, underhållning. Och det är väl ändå rätt viktigt? Att man roas liksom. Hursom...

Nu kanske ni väntar er en träffande poäng eller en intressant utläggning om PC Gaming Alliance, men icke! Tji fick ni. Det jag kom att tänka på var helt enkelt att PCGA (och utvecklare) i större mån istället för PC:ns grafiska kapaciteter borde ta tillvara på och pusha för det enda som faktiskt fortfarande är truely unikt för PC:n: nämligen mus- och tangentbord -styrdonen! - och inte hårdvaran i sig. Sanningen är ju att det faktiskt inte är särskilt mycket som skiljer en PC från ett Xbox längre. Annat än just styrdonen. Varför är det inte fler spelutvecklare som nyttjar hela tangentbordet? Finns sjukt mycket inspiration att hämta i spel som Uplink mfl. Jag vill se ett Splinter Cell där jag tvingas knacka (och knäcka) kod som en riktig superspion. Det lämnar förstås ett stort frågetecken i fråga om målgrupp: man kan ju knappast kräva att folk ska kunna koda. Men det här är bara ett förslag: det måste gå att använda tangentbord och mus till sådant som konsoldosor inte klarar av (och nu talar jag inte om strategispel). Ett annat intressant exempel på nytänk när det gäller PC-don är finska gratis-GH:t Frets on Fire - där kan vi snacka om great success. Att hålla tangentbordet i famnen som en gitarr. Det är smart som få. Men detta prov på nytänkt är tyvärr underrepresenterat.

Jag tycker mig helt enkelt se någonting som liknar hela Wii Mote-problematiken - ingen nyttjar PC-kontrollerna till fullo riktigt. Det är mest WASD för att springa och musen för att skjuta. Jag vet inte vad jag är ute efter riktigt - textäventyr är väl trots allt rätt dött - men det måste gå att göra någonting mer med mus- och tangentbord. Någonting som är lika smart som Frets on Fire - tror ni inte det? Någonting nytt!

Visst, det här inlägget är lösryckt och oöverlagt. Det struntar jag i.

Jag börjar klura på nästa FoF, så länge.

Låtsasgitarr och skrivdon - vad mer? Kläck nöten!

#blogg


signatur
1
Skriv svar