UFC räddar THQ

Skägg.
10 Chambers
UFC räddar THQ

MMA-promotionen UFC:s VD Dana White säger mycket dumt. Mest är det olika variationer av ordet "fuck".

"Fuck-fuck-FUCK-FUCK-FUCK!" - Dana White.

Någonting som han säger ungefär lika ofta som "fucking fuck" - och som han har helt rätt i när han säger det - är att MMA (mixed martial arts) kommer att utvecklas till världens största sport så småningom. Punkt. Om inte inom fem, så inom 10 eller 20 år. "Det ligger i människans natur," spår Dana och jag är nog beredd att hålla med.

Det går att säga så mycket om sporten: i somligas ögon behöver den fortfarande ett existensberättigande. Enligt somliga är det meningslöst och okristligt våld/blod/svett som "förstör ungdomarna/skrämmer pensionärerna". Lite är det väl så, trots allt, att MMA har stämplats med otyg-stämpeln. Den är svår att tvätta bort.

Detta trots att forskningsrapporter gång om annan påvisat att de tunnare 4 oz'-handskarna som används, jämte det faktum att brottning och annan markkamp ingår i utövarnas arsenal, resulterar i färre slag mot huvudet än boxning. På grund av de tunna handskarna leder fighterna till snabbare knockouts, vilket i sin tur - månne något paradoxalt i den oinsattes öron - betyder mindre risker för de inblandade. MMA-fighters tar inte pisk över en längre tid, som i boxning. Inte på samma sätt. Därigenom skiljer sig sporterna också markant ifråga om skaderisk för hjärnan. Med det sagt är det klart att utövare råkar ut för idoga benbrott, ledskador och muskelbristningar.

Precis som man gör i utförsåkning, vattenpolo och basket.

"Men kom igen nu, vi snackar brutala slagsmål!"

Så, hur många har dött inom oktagonens väggar i en sanktionerad MMA-match sedan starten i början på 90-talet?

0. Zero. Nada. Ingen. UFC och MMA-scenen i stort är idag dessutom långt ifrån 1990-talets blodiga streetfights som gick under namnet "ultimate fighting" i folkmun. Det här handlar, i nio fall av tio, inte om brutala beatdowns. Ibland blir det blodigt, våldsamt och snabbt. Men det blir aldrig farligt. Det finns ett utförligt regelverk och en ständigt närvarande domare som ser till den saken. Matcherna handlar oftare om ett slickt armlås. Eller ett treronders decision. Ibland utdelas inga slag alls under en hel match. Och det är lite det som är tjusningen. Till skillnad från i fallet med boxning kan man aldrig riktigt veta vad som kommer att hända i en MMA-match. Man kan anta, men aldrig säkert veta.

Visst är det våld. Men det är kontrollerat våld. Det är säkert våld. Tillika en väldigt mångsidig, tekniskt orienterad och dynamisk... sport.

Varför jag bloggar?

Jo, för att spelutgivaren THQ, från att ha gått på knäna under förra året, nu rapporterar en nettovinst på 48 miljoner kronor.

Det glädjer mig. Inte så mycket för att jag diggar THQ, utan snarare för att deras framgångar i mångt och mycket har TV-spelet UFC Undisputed 2009:s försäljningssiffror att tacka. De har framkommit som ett viktigt bevis på hur populärt UFC och MMA har blivit under de senaste åren i THQs finansiella kvartalsrapport.

MMA är stort.

Det kommer bara att bli större.

Världens största sport. Inom kort-ish.

För övrigt rekommenderar jag att ni tune:ar in till TV4 Sport klockan 04.00 söndag morgon den 9 augusti. Anderson Silva möter Forrest Griffin. Har potential att bli en av årets bästa fighter. Trust me.

#blogg


signatur
1
Skriv svar