Gerstmanngate 2

Gerstmanngate 2

För ungefär ett år sedan fick skribenten Jeff Gerstmann kicken från Gamespot i kölvattnet kring hans Kane & Lynch-recension. Jeff hade understått sig att själv välja vilket betyg spelet han recenserade skulle få (i det fallet sex av tio) och påtryckningarna från Eidos ledde till att den ärrade skribenten fick gå. Ingen erkänner det men det var likväl uppenbart.
För inte så länge sedan recenserade vi ett storspel först i Sverige. När jag förmedlade betyget till PR-kontakten drogs en mailcirkus igång. Vi uppmanades att höja betyget med kommentarer som "om det åtminstone kunnat bli 85 %", vi fick förfrågningar om vilka betyg andra storspel hade fått, de hade minsann "litat på mig och jobbat för att vi skulle få recensionen tidigt", andra hade satt 90-betyg och så vidare. Eländet tog aldrig slut.
I helgen visade det sig att Eidos krävt av brittiska sajter att inte släppa recensioner av Tomb Raider: Underworld förrän idag. Skälet? Man ville höja snittet på metasajter som Metacritic och Gamerankings, så att försäljningen går bra direkt från lanseringsdagen.

Jag är rätt stolt över att tillhöra svensk spelpress. I dessa sammanhang är vi bland de världsledande nämligen. Visst, någon tidning publicerar recensioner före embargot ibland, det kohandlas hit och dit men allt är inte svart och vitt. Att däremot avskeda någon som säger sin mening, kräva ett högt betyg för en tidig recension eller att recensioner med låga betyg skjuts upp, är. Helt. Totalt. Fucking. Galet. Förstås.

Den här posten förändrar kanske inget, men faktum är att vi svenskar redan har ett rykte om oss internationellt att vara "speciella". Vi säljer i regel inte omslag mot artiklar och ger per automatik inte ett AAA-spel +90 i betyg. Kort sagt, säljer inte vår integritet hur som helst. Det räcker för mig.

#blogg


signatur
1
Skriv svar