Istället för journalistik, dold reklam.

Istället för journalistik, dold reklam.

I dagens Metro låg en spelbilaga. Absolut trevligt. Att det är en tematidning och i sig en annons av Metro Custom Publishing framgår tydligt. Heller inget konstigt. Spelskribenten "TDH", Thord Daniel Hedengren har stått för merparten av de redaktionella texterna. Fine.
Vad som känns aningen konstigt, är att samtliga texter som handlar om enskilda spel i bilagan, är skrivna av en Mårthen Olsson. De handlar samtliga om spel från EA, Electronic Arts. På EA jobbar en PR-kille som heter Mårthen Olsson. Inget ont om Mårthen Olsson och texterna har jag bara skummat. Men om det är EA-Mårthen som skrivit texterna (såklart det är) luktar det rätt illa IMHO. Det är inte journalistik och inte en annnons för Metro. Det är gratisreklam för EA.
Nu är speltexterna inte några apsubjektiva hyllningar utan beskrivningar av spelen överlag, men det är faktiskt skit samma. Det är inte EA:s betalda bilaga som följer med. Då ska heller inte en anställd på EA:s PR-avdelning skriva om egna spel däri. Skämmes.

Fotnot: Mårthen har uppenbarligen slutat på EA. Kritiken i sak kvarstår dock men rätt ska vara rätt, förstås.

WTF?

PC Gamers skjutjärnsjournalist Petersson är på jakt och ingen går säker.

#blogg


signatur
1
Skriv svar