Ni som här inträder, låt hoppet fara.

Skägg.
10 Chambers
Ni som här inträder, låt hoppet fara.

Tiden går fort som alltid. Det var 11 år sedan Faith No More, ett av tidernas bästa hårdrock/metal-band, lade ner. Medlemmarna har varit mer eller mindre aktiva på sina håll men låt oss inte orera över det nu. Det som är intressant är att de för en dryg månad sedan annonserade sin återförening. Och även om det sällan är samma sak att försöka göra nåt nytt eller återskapa en svunnen känsla från tider som flytt, är det här... well, i alla fall tillräckligt för att jag överväger att dra till Norge, England eller Danmark i sommar enbart för att få se dem. Jag och kamraten Mattias har aldrig riktigt fattat själva varför vi inte gick på konserten i Lisebergshallen i Göteborg 1991 (Skid Row agerade support). Ständigt påmind om hur det kan straffa sig i efterhand varje gång jag tänker på Dimebag Darrell och att jag aldrig kommer få se ett återförenat Pantera, kommer jag göra en hel del för att stå långt fram om FNM hamnar i min närhet i sommar.
Det är nämligen så att Mike Patton & co nu har släppt en europaturnéplan, som inkluderar både Download festival i UK och Hovefestivalen i Norge. Roskilde ligger en vecka därefter i kalendern. Ungefär samtidigt ligger ett par tysklandsspelningar. FFS Roskilde, boka boka boka!

Om inte annat var det ju... oj, 11 år sedan jag var där senast (Jesus!!!), käkade flottig fish n chips, söp bort min engångskamera med världens snyggaste rumpa fotograferad efter att liggande ha smådissat slutet av en Rammsteinkonsert och "med lätthet" tagit mig igenom den hinderbana packad jag inte klarade av tidigare samma dag, nykter. (Don't try this at home, kids.) Att jag dagen därpå vaknade med ont i hela kroppen och blågullila märken överallt, det är en annan sak.

Faith No More, alltså. Ni som gillar kreativ och vacker hårdrock med infall av allt från hitlistfunk till smäktande ballader och utlämnande texter utifrån en våldtäktsmans perspektiv och bossa nova, och allt där emellan samt inte vet vilka de var: Googla. Det är faktiskt precis det internet skapades för.

Ett ungt och spralligt Faith No More,1989-90.

Något äldre, visare men minst lika vassa, 1997-98.

#blogg


signatur
1
Skriv svar