The Pirate Bay-domen. Efterspel i fånighet: Pontén-Sunde: 1-1.

Skägg.
10 Chambers
The Pirate Bay-domen. Efterspel i fånighet: Pontén-Sunde: 1-1.

Herregud, vad dumt.

Egentligen skulle jag skriva ett långt inlägg här. Säkert på flera A4-sidor. Där skulle jag nyanserat väga argumenten för och emot TPB och hela den cirkusartade rättegång som avhållits på en höft den senaste sexveckorspersioden. Istället tänker jag bara kommentera ett par lösryckta citat om varför det alltid är så svårt att föra just den där nyanserade debatten.

Ej ordagrant citat ett. Varsågod Henrik Pontén, chefsjurist på Antipiratbyrån:

"Det här är jättebra. Nu kan äntligen upphovsrättsmän få betalt för sina verk!"

Alltså, jag antar att Pontén inte är dum i huvudet, men man kan ju undra. Är uttalandet ett spel för gallerier, mediern och hela det svenska folket? Tror han en sekund på det han själv säger är det däremot långt värre; då blir min gissning pre-Alzheimers. Okej sorry, hård humor men man blir ju bara matt ibland.

Citat nummer två kommer från den som vanligt lite väl självgode Peter Sunde, en av TPB:s grundare:

"Det här är som en Hollywoodfilm. Du vet när hjälten mot slutet hamnar i problem för att sedan resa sig och allt slutar lyckligt för hjälten i slutet."

Det är nästan lika puckat. Sunde har frontat en av vår tids mest utbredda illegala företeelser och han är väl medveten om det. Nej nej nej, vråla nu inte en massa semantik tillbaka. Jag VET att det egentligen inte är frågan om det utan huruvida tjänsten TPB tillhandahållit är straffbar eller ej. Att de är skyldiga i ordets breda, folkliga bemärkelse, inte strikt juridiska, är uppenbart, det vet vi allihop. Jag är heller inte emot fildelning. Men som sagt, det är inte konstigt att dåligt insatta Svenssons inte varken vet ut eller in när båda läger säger så pantade saker att det enda ord man finner är "datasandlåda".

Vidare argument kan föras här.

[ia=12978]
Generaliserande fåne #1.

[ia=12979]
Generaliserande fåne #2.

#blogg


signatur
1
Skriv svar