Michael Jackson: 1958-2009.

Skägg.
10 Chambers
Michael Jackson: 1958-2009.

Men det var ju inte så här det skulle gå till. Dina återkonserter skulle bli bejublade, men krönikörerna skulle våga skriva det och fansen börja inse: det var trots allt inte som förr. Kanske, kanske skulle du göra en platta till, säkert ett antal gästspel och samarbeten, och sedan skulle du åldras som Garbo och Brando. Tyst och tillbakadraget; förhoppningsvis värdigt och utan den hetsjakt som i motsats till musiken utmärkt dina sista tio år. Det borde förstås varit tvärtom.

Det första jag tänkte när jag hörde nyheten i morse, var "Herrejösses, det här kommer bli lika stort som när Elvis dog." Om och om igen - "Jösses, vilken grej. Hur? När? Varför? Men... död, alltså? På allvar?" Egentligen är jag inte helt nöjd med att tänka på nyheter om någons död som "stort", men rent nyhetsmässigt är det tvivelsutan sant. För Michael Jackson var vår tids störste artist. Av samma dignitet som Elvis och The Beatles. Större än Madonna. Hans påverkan på pop, soul och dans går långt, långt bortom ett framstressat blogginlägg i sällskap av dagens första kaffekopp. Listan på "Ingen Justin Timberlake utan Michael Jackson" kan fyllas med hundratals lika stora artistnamn och det utan ett uns av överdrift.

Alla har någon gång tjutit i falsett, slängt näven i luften eller sjungit med i Billie Jean på en förfest. Som 70-talist har jag svaga minnen av Jackson Five-tiden, skrämdes och imponerades jag av Thriller-videon, diggade de lite hårdare tongångarna i Liberian Girl, Dirty Diana och In the closet. Skakade förstås på huvudet åt de hudblekande och alltmer förvrängande operationerna som alla andra, men hade alltid stor respekt. Rösten var fenomenal, attityden på scen och dansen legendarisk. Som många stora stjärnor levde han ett excentriskt liv, kantat av den märkliga dualitet han de sista 15 åren förkroppsligade: den manlige tigern på scen och den blyge pojken privat. Att spekulera kring hans privatliv är inget som roar mig, och särksilt inte nu. Rent musikaliskt betydde han inte så mycket för mig, men alla - alla - hade en relation till kungen av pop.
Vila i frid, Michael. Du försvann alldeles för tidigt.

Michael Jackson när han ägde världen.

#blogg


signatur
1
Skriv svar