"World of Warcrafts våldsamma värld."

"World of Warcrafts våldsamma värld."

Man kanske inte ska bry sig. Fast någon gång ibland kan det vara värt att ta sig en halvtimme. Om inte annat så bara för att uppmärksamma på att inget området ska behöva vara slagpåse för dåligt underbyggda texter. Dagens Aftonbladet-artikel om "Erika, 27, mördad av spelkompis" var i min mening ett exempel på riktigt dålig journalistik. Därför mailade jag de tre skeibenter på AB som står bakom texten nedanstående. Texten kunde säkert gjorts ännu bättre men en halvtimme går snabbt...
Jag återkommer med eventuellt svar.

Hejsan. Thomas heter jag och jobbar som redaktionschef på PC Gamer, Sveriges största speltidning. Efter att ha läst er "Erika 27, mörad av sin spelkompis"-artikel på AB.se idag tänkte jag höra med er lite hur ni resonerade kring textens vinkel. Som journalist klart man söker en ingång och jag är (alltför) medveten om hela speldebatten, men det här fallet var bland de sämst underbyggda jag läst. Någonsin.

"Men på nätterna hade Erika ytterligare en passion. Då satte hon sig framför datorn med ett headset på huvudet och steg in i ?World of warcrafts? våldsamma värld."

Ovanstående är dels ett exempel på baksidan med sensationsjournalistik, men framför allt är det dålig journalistk i sig. Ni antyder att WoW är något våldsamt, hemligt och farligt men också indirekt att det potentiellt kan ha drivit någon till mord. Dessa antydanden är så oerhört vaga och löst förankrade att jag måste fråga just "hur tänkte ni?". Vi pratar om ett spel som har åldersrekommendationen 12+ av branschorganisationen PEGI. Ett spel med tecknad gullegull-estetik, vars hela framtoning präglas av ord som "lekfullt" eller "oförargligt". Det är ett spel fullständigt i avsaknad av våldsrealism och aggressioner. Hade ert knäck handlat om spelberoende och WoW hade ni haft en hållbar ingång. Hade spelet varit Postal 2 eller Manhunt där man kan finna anstrykningar av spekulativt våld, eller fört en diskussion om huruvida det är rätt att marknadsföra krig genom spel som America's Army, okej. Det här var enbart dåligt.

Man hade lätt kunnat återkoppla med något i den här stilen:

"Men på nätterna hade Erika ytterligare en passion. Då satte hon sig framför skivspelaren med ett par hörlurar på huvudet och steg in i ?rockmusikens? våldsamma värld."

... men det känns barnsligt. Min poäng är att ni göder en redan nu missriktad debatt. Vi som jobbar med spel får om och om igen förklara oss, något som ska behövas lika lite 2009 som de som gillar hårdrock, actionfilmer eller serier ska behöva. Undersökningar gör gällande att kopplingar mellan våld och spelande inte kan styrkas. Istället visar de samstämmigt att andra problem, i regel psykosociala, ligger till grund för våldsdåd.

Det finns så många om och men kring det här fallet, och er text, att det minsta man kan begära är en bättre underbyggd, mindre spekulativ text.

Tacksam för svar.

Mvh Thomas Peterssson
Redaktionschef, PC Gamer

#blogg


signatur
1
Skriv svar