Historielista

Medlem
Historielista

Historielista

Gillar listor men har inte sett någon med inriktning på historia, kopiera gärna och svara på frågorna. Länka gärna till denna bloggposten så kan jag se vilka andra som gjort listan och kan med stort intresse läsa andras syn på historia. För likaväl som jag finner det underhållande att skriva listor så finner jag det lika underhållande att läsa dem.

När fick du upp ditt intresse för historia?

När jag i 10-års åldern första gången såg Slaget om Storbritannien samt byggde en hel del modeller från främst andra världskriget vaknade mitt stora intresse. Från den tiden och frammåt har jag sett åtskilliga filmer både draman, fakta och ren underhållning samt läst 100-tals böcker i ämnet. På senare tid har jag även engagerat mig i historiska forum på nätet.

Hur underhåller du ditt intresse för historia?

Genom att främst historiska böcker, men även genom debatter på internetforum, söka på nätet i övrigt och se på dokumentärer på tv och dvd.

Är det några specifika områden inom historia som intresserar dig mer än andra?

Mitt främsta intresse är militärhistoria och med tungden på andra världskriget. Men även medeltid och antiken är av stort intresse.

Vilken/vilka är de/den bästa historiska filmen/filmerna du sett?

A bridge too far eller en En bro för mycket är helt en av de absolut bästa filmerna jag sett och det till trots att den har några år på nacken. Band of Brothers är ett annat mästerverk även om det är en tv-serie tillsammans med Rome.

Vilken/vilka är de/den bästa historiska boken/böckerna du läst?

Gillar självbiografier så där kommer Pansarchef under Rommel av Hans von Luck, Frontschwein av Günther K. Koschorrek men även alla Jan Linders böcker om norden under andra världskriget.

Någonsin gjort någon historisk resa, i så fall vart?

Lokala reser har jag gjort till slott, bunkrar och andra historiska platser i Sverige men den största och mäktigaste upplevelsen var helt klart när jag besökte bron över floden kwai i Thailand.

Har nu något historiskt drömresemål?

Jag vill besöka koncentrationsläger i Polen och Tyskland, samt att jag hemskt gärna vill besöka Normandie. Sen vill jag även åka till Storbritannien och besöka alla de slott och borgar som finns där.

Om du skulle få träffa en valfri historisk person, vem skulle det då vara?

Hans von Luck, beundrar denne andra världskriget veteran oehört mycket.

Om du skulle få besöka en valfri historisk händelse, vilken skulle det då vara?

Operation Citadell eller som den är mer känd som Slaget om Kursk, som åskådare då och inte för att jag gillar död och förintelse utan det är just de deltagande maskinerna som fashinerar mig.

Vad anser dina nära om ditt historiska intresse?

Många finner det intressant och vill gärna prata om det, andra finner det en aning nördigt.

Skulle du vilja ha ett arbete som är relaterat till historia?

Absolut, hade varit kul arbeta som slagfältarkeolog, historiker eller kanske historielärare.

Slutligen, anser du det är viktigt med historia? Om ja, motivera gärna!

Ja absolut då många historiska händelser ligger till grund för saker och ting som sker idag. Även viktigt och nyttigt att känna till de "misstag" som skett under historiens gång och kanske lära sig av dem.

#blogg


signatur

Gamer since day one!

1
Skriv svar