Upprörda känslor hos TF2-spelarna i europeiska ligan

Grafikfejs
Paradox Interactive
Upprörda känslor hos TF2-spelarna i europeiska ligan

Riemu, lagledaren för Europas bästa klan - 4Kings, rör upp känslor hos många av de medverkande klanerna i European Team Fortress 2 League. Tydligen ska han ha gått bakom ryggen på liga-ledningen och försökt att ändra demomannens class limit. I dagsläget säger regeln att man får använda 2 av varje klass i matchspel (förutom Medicen som man bara får ha en av). Riemu vill att gränsen för demomannen ska sänkas till 1 då det enligt honom förstör spelet att ha fler än så, och har tidigare via omröstningar och forumsinlägg försökt få igenom detta förslag. De övriga klanerna i ligan har dock konsekvent röstat nej och Riemu beslöt därför att ta kontakt med klanerna direkt, utan att blanda in de övriga divisionerna och ligaledningen, för att övertala dem att gå med på hans förslag.

Detta uppmärksammades av svenska toppspelaren Weqo som genast satte sig på tvären och postade händelserna i liga-forumet. En storm av protester tog vid och Riemu beskylldes för att gå sina egna ärenden. Många tycker att han försöker säkra sin egen klans position i toppskiktet genom att begränsa möjligheten att kontra deras taktik. En ensam Heavy (vilket f.ö. är klassen som Riemu spelar) tas lätt ned av 2 demomän, och enligt rykten (och IRC-loggar) har han ofta beklagat sig över just detta.

Riemu, som planerat att tvinga fram regeländringen även hos ESL:s TF2-liga, är en av personerna bakom PC Gamer Showdown:s TF2-cup. Man befarar därför att detta event kommer använda sig av hans regler.

Personligen tycker jag en sådan ändring gott och väl kan införas, då det snabbar på matcherna och blir roligare att titta på. Men sättet Riemu försöker göra det på är inte okej. Vill man att Team Fortress 2 ska växa måste man involvera hela communityt, inte bara den översta divisionen.

[http://www.onlinegamer.se/2008/06/08/weqo-rasar-mot-hemligt-forslag-pa-regelandring
Mer på Onlinegamer.se]

#blogg


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

1
Skriv svar