Steampunk

Medlem
Steampunk

Det ligger något visst i Steampunk, eller Ångpunk för den som föredrar svenska uttryck.
Det finns något lockande, en viss stämning som ibland kan vara svår att hitta inom andra genrer, i alla fall känns det som så.
Kanske har det att göra med mina odelat goda erfarenheter av Steampunk. Framförallt är det Troikas mästerverk Arcanum som sticker ut men också det svenska papper- och pennarollspelet Oktoberlandet. Båda förtjänas att kollas upp.

Jag ska inte ge mig in på någon längre definitionsbeskrivning av genren, Google is your Friend.
Däremot är frågan vad som gör Steampunk så stämningsfullt och också kraftfullt.

I Arcanum fokuserar hela spelet kring ett huvudsakliga teman, nämligen kampen mellan gammalt och nytt här manifesterat i konflikten mellan Magi och Teknologi.

Spelet igenom finns detta alltid närvarande; hur den gamla, uråldriga och mystiska världen krockar med den nya, industrialiserade och modernt expansiva världen. Det handlar om svärd mot gevär, hantverkare mot industrier och magi mot teknologi. Dessa kontrahenter skapar en konstant underliggande spänning i världen.
Man känner hur allt antingen håller på att ta steget framåt mot en ny vacker framtid eller gå under i inre kaos.

Det finns också något vemodigt i Arcanum (och Steampunk i övrigt). Den gamla världen försvinner och det känns tragiskt. Lite som när mysbjörnarna i Star Wars VI (alltså Ewok:erna) möter Stormtrupperna. Det blir så tydligt och så orättvist.

Samtidigt är denna kamp mellan gammalt och nytt inte helt reserverad för just Steampunk, utan återfinns egentligen i de flesta olika genrer. Exempelvis är temat tydligt i Tolkiens Sagan om Ringen och också inom flertalet Westernfilmer.
Det känns dock som om det passar så väl in i Steampunk. Det blir så tydligt och effektfullt.

Dessutom är det ju svårt att inte falla för en genre där industri-smogen täcker de väldiga städerna, där maskinerna rullar dag och natt, där gamla vakttorn forslas bort för att användas i bygget av nya, skräckinjagande manufakturer och där det gamla går under till ljudet av öronbedövande ångmaskineri...

#blogg


signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar