Spellängd

Medlem
Spellängd

Det finns många filmer som är för långa. Jacksons King Kong är ju ett exempel. Filmer vars helhet dras ner av att filmen blir seg och dryg. Där det hade varit väldigt önskvärt med lite klippning, lite rensning.
Hur är det då med spel? När det gäller recensioner så är det väldigt sällan som jag stöter på spel där kritiken lyder "spelet är för långt". Det finns säkert recensenter som har uppmärksammat det men jag kan för närvarande inte komma på någon. Tvärtom brukar det snarare vara så att lång speltid premieras. Huvudspelet ska tydligen ta 20 timmar att ta sig igenom! Gör man alla sidouppdragen kanske det kan bli uppemot 40 timmars speltid! Smaka på den.
Givetvis är det så att man vill ha valuta för pengarna, pungar man ut med 500 spänn för ett nytt spel vill man inte klara det på 5 timmar. Man blir snopen och lite arg. Men jag undrar ändå om innehållshetsen är bra. Jag spelar hellre ett gjutet och välpolerat spel på 8 timmar (och spelar om det) än ett 35-timmar äventyr som faktiskt blir drygt de sista 10 timmarna.
Det är inte nödvändigtvis så att det finns någon motsättning mellan att utveckla långä och välpolerade spel. Samtidigt så hade ju utvecklarna, om de kapat en tredjedel, kunnat fokusera på de resterande två tredjedelarna. Och kanske än viktigare, helheten hade blivit bättre.
Hur många tal har inte förstörts av att de blir alldeles för långa? Hur många filmer går inte från att vara bra till att bli tråkiga? Detta borde genrellt sätt också gälla för spel, eller? Kort och koncist. Tätt och effektfullt, det är min melodi. Det jag vill se är en liten nyansering när det gäller längd och innehåll. 40 timmars speltid är inte nödvändigtvis bra, ju längre desto bättre är inte en given sanning.

Märk väl att detta i huvudsak handlar om spel som drivs av en handling. Spelmediet är ju alltid lite "vanskligt" att skriva om i och med dess mångfald när det gäller gameplay.

#blogg


signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar