Länge leve PC:n

Skägg.
10 Chambers
Länge leve PC:n

Enligt en rapport från DFC Intelligence är PC:n långt ifrån död som spelplattform. Förra året blev de totala intäkterna för PC-spelen betydligt högre än för någon av de tre stora konsolplattformarna. Onlinespelen drog in hela sju miljarder dollar och det är inte svårt att lista ut vilket spel som bidrog mest till den pengahögen. Betyder det att snacket om piratkopieringens skador på industrin bygger på lögner? Nej, knappast. Snarare visar det att de spel som verkligen inte går att piratkopiera drar in mycket pengar. Talesmän för Valve och Blizzard har antytt i intervjuer att PC-plattformen är starkare än någonsin och att det inte finns några problem, uttalanden som kommer lite olämpligt. Det är lätt för en konung att tro att allt är frid och fröjd i riket om hans enda måttstock är måltiderna han serveras dagligen av sina undersåtar. Ta Blizzard till exempel. De dominerar topplistorna med sina spel flera år efter att de har lanserats. Det faktum att deras sex år gamla strategispel Warcraft III sparkar med lätthet ut helt nya spel från försäljningslistorna är lika oroande som det är imponerande. Nog för att det är ett bra spel men att det säljer så bra beror nog mycket på att de andra spelen säljer väldigt lite.

Blizzard är ett företag helt olikt de andra. Piratkopiering drabbar inte dem så hårt eftersom de har en trogen community. Värre är det för mindre företag som mer eller mindre tvingas satsa allt på nästa projekt. Spelen är fruktansvärt dyra att ta fram och om en utgivare märker att det inte kommer in tillräckligt mycket pengar blir det svårt för utvecklaren att sälja in nästa stora spel. Det är lättare för utvecklare som har ett World of Warcraft eller ett Half-Life 2 att luta sig tillbaka på.
Sedan finns det ju alltid överdrifter. Domedagsprofeterna är ju aldrig sena med att dödförklara en plattform och PC:n har vid det här laget dött så många gånger att det borde lukta lite illa. För varje ny konsolgeneration höjs rösterna om den gråa burkens sista vandring till de sälla jaktmarkerna och varje gång har de fel. PC:n leder utveckligen och förnyas ständigt. Ändå går det inte att förneka piratkopieringens negativa inverkan. Om PC:n hade varit en så enkel plattform att håva in pengar från skulle vi inte se så många "avhoppare" lämna den till fördel för konsolerna. Att ett spel som släpps till både konsol och PC samtidigt drar in mest från de förstnämnda är ett säkert tecken på problem.

Uttalandet från Blizzard är inget jag välkomnar för de borde veta bättre. Sekunderna efter sprids det på forum och spelsajter att problemet med piratkopiering inte existerar. De korkade argumenten haglar igen och jag känner för att skalla folk i ren frustration. Men nu är det dags för en ordentlig helg. Jag fortsätter att kämpa mot mina väderkvarnar en annan vecka.

#blogg


signatur
1
Skriv svar