Portabel sörja

Skägg.
10 Chambers
Portabel sörja

Värmen är över och jag kan äntligen spel igen. Det känns fantastiskt för nu slipper jag ju bränna pengar på en portabel spelplattform. Tyvärr kuvades min inre smålänning trots de mörka molnen. Jag provade på Puzzle Quest på min kompis Nintendo DS och fastnade riktigt hårt. Den smidiga lilla apparaten med sin pekskärm och långa batteritid lockade mig direkt. När jag sedan kollade in vilka spel som släpps till den blev jag inte lika imponerad. Nintendos lilla plastiga leksak är dyr, har rätt sunkig hårdvara och ca 90% av spelen till den är katastrofalt dåliga. Istället slängde jag mina pengar på en PSP som lockade med ett bättre spelutbud. Tyvärr är batteritiden riktigt dålig och jag saknar pekskärmen, men i övrigt är det bara fördelar. Nu kan jag ligga i sängen och spela Sid Meier?s Pirates. Givetvis måste jag även ha tag på Puzzle Quest, men spelet är slutsålt på alla ställen. Väntan blir riktigt lång.

Jag ville egentligen få tag på en portabel spelplattform som är öppen för programmering. Sony och Nintendo må vara stora och duktiga på att få ut spelmaskiner, men deras stöd för hemmasnickrare är bara pinsamt. Microsoft gör ett bra arbete med XNA och alla verktyg för Xbox Live Arcade. Något liknande skulle behövas för både PSP och DS. Det finns inga officiella SDK-paket för villiga programmerare. Det enda sättet att få tag på dokumentation är att bli en registrerad spelutvecklare för respektive plattform. Oftast krävs det att du redan har släppt ett spel och att du har ett företag med goda framtidsutsikter. Utöver det brukar varje utvecklingslicens kosta skjortan. Jag skulle kunna köpa argumentet att Sony och Nintendo gör så för att sortera ut alla oseriösa aktörer, men med tanke på vilka skitspel som levereras verkar de ändå släppa igenom vem som helst. Både PSP och DS skulle må bra av att ha oberoende spelutvecklare som pressar plattformarna till max. Släpp utvecklingsverktygen fria och öppna dörren för lite friskare idéer.
Det finns givetvis alternativ för sådana som mig. Om jag verkligen vill prova på att programmera min PSP kan jag låsa upp den och köra lite homebrew. Då skulle jag kunna leka med plattformen, även om verktygen förmodligen inte håller samma klass som de officiella. Företagens ovilja att ge stöd till hemmasnickrare tvingar dem att gå samma väg som alla usla pirater. Två feta tummar ned för sådant trams. Jag får helt enkelt nöja mig med PSP:n som en spelmaskin.

#blogg


signatur
1
Skriv svar