Spel man måste ha spelat - Grim Fandango

Medlem
Spel man måste ha spelat - Grim Fandango

Tänkte roa mig med att ta upp lite gamla, och nya, spel som alla borde ge en chans minst 4 gånger.

Först ut är:
Grim Fandango
Här finns wiki-länken om spelet och här har ni trailern.
Läs gärna den här lilla artikeln från The Escapist. Riktigt trevlig

"Love? Love is for the living, Sal."- Manuel Calavera, Travel Agent for the Department of the Dead.

Det är ett av de bästa spelen någonsin, alla kategorier. Underbara karaktärer (med sjukligt bra röstskådisar), en bra story, sköna pussel och svidande satir. Allt i ett och samma paket. Det här är spelet jag visar för de kompisar jag har som inte gillar spel.

Vad är det för spel då? Tja, det är ett gammaldags äventyrsspel. Ett av de första äventyrsspelen som inte använde sig utav peka-klicka (det första från Lucas Arts tror jag), och det är det sista spelet Tim Schafer utvecklade under Lucas Arts-flagga. För er som inte har koll på Tim(FY PÅ ER) så har han haft ett finger eller mer i spel som The Secret of Monkey Island 1-2, Day of The Tentacle, Full Throttle och på senare tid även Psychonauts och kommande Brutal Legend, så när hans namn dyker upp på ett spel så tenderar det att skvallra om kvalitet.

Vanligtvis så hade jag valt att prata lite om handlingen här, men jag kan inte bringa mig till att göra det. Ni måste uppleva det, inte läsa det. Så snabbt över till lite mer hårdvaruinriktade pros och cons.

Grafiken är gammaldags, men inte utdaterad. Tack vare den stilistiska designen så tar man sig igenom spelet leendes, trots att det har ett par år på nacken nu. (Fast det har å andra sidan SMB också, men det är för senare blogginlägg.). Det största problemet som det här spelet sitter på är faktiskt samma som det var när det kom: Styrningen. Stundtals så är det lite kärvt att få Manny (huvudpersonen för er som inte såg trailern, FY PÅ ER) att röra på sig som han ska. Dock så ska det noteras att det är så sjukt små issues att det åtminstone aldrig har spelat någon roll för mig.

Sammanfattningsvis så skulle jag vilja äääääh bullshit dra och köp/fixa spelet och spela det.
Toodles.

Patch för att det inte ska kuka sig på våra supersnabba datorer

#blogg


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

1
Skriv svar